En av dem som fått ett ökat aktieintresse under det gångna året är André Mikaelsson som under pandemin fått mer tid till att lära sig om hur marknaden fungerar.
– Man får en bredare kunskap om hur världen fungerar och det blir en sport också för sig själv. Man mäter sig mot index eller mot kompisar. Vi har att vi kör små tävlingar mot varandra och det är superkul. Det blir som en hobby, säger han.
Börsinfluencers driver på trenden
Sveriges värdepapperscentral Euroclear tar årligen fram statistik om svenskars aktieinnehav. Över två miljoner svenskar direktäger aktier. Så utbrett har aktieägandet inte varit på 15 år.
Under 2020 ökade antalet 21 till 30-åringar som direktäger aktier med över 56 000 nya personer till 262 808. Det är fem gånger fler jämfört med 2019 då siffran var 11 000. Under de senaste fem åren har nya aktieägare i den åldersgruppen legat mellan sextusen och tjugotusen.
– Det är en kraftig ökning och man måste nog backa väldigt långt tillbaka i tiden för att kunna se något motsvarande, konstaterar Krister Modin, analytiker på Euroclear.
En faktor som bidragit till att unga lockats in på aktiemarknaden är sociala medier. Det senaste året har sociala medier och poddar fyllts med nya internationella och svenska börsinfluencers.
– Youtube är generellt stort som kunskapskanal nu också, alltså jag pluggade fem år men jag har typ lärt mig mer av att se på Youtube och vad man kan lära sig där, säger André Mikaelsson.
“Unga kan ta risker”
Men det kan vara ett vågspel att ge sig in på aktiemarknaden som ung och oerfaren. Det säger Anders Anderson, professor i ekonomi och vd för Swedish House of Finance.
– Risken när man är ung är att man inte har den utbildning, erfarenhet eller kunskap som krävs för att man ska ta genomtänkta beslut, säger Anders Anderson och tillägger:
– Det gäller inte bara finansmarknaden. Till exempel med bilkörning så har vi en provperiod på två år för att vi är oroliga för att unga ska ta risker som de kanske inte tänkt igenom.