E-handelsgiganten Alibaba rapporterar 213,5 miljarder yuan (motsvarande nästan 280 miljarder kronor) i intäkter under singeldagen som inföll på söndagen, ett shoppingevenemang den 11 november varje år.
Alibaba ligger till stor del bakom fenomenet singeldagen, och står för lejonparten av intäkterna. Men även konkurrenterna hakar nu i allt större utsträckning på.
USA:s motsvarighet Black Friday inträffar först om några veckor. Förra året drog ”svarta fredagen” i USA enligt Techcrunch totalt in 5 miljarder dollar (42 miljarder kronor). Enbart Alibaba hade under 2017 års singeldag en försäljning motsvarande över 210 miljarder kronor, så vad gäller titeln världens största shoppingdag är det utklassningsseger.
Började på 90-talet
Singeldagen – på kinesiska guanggun jie och internationellt känd som Singles Day – har ett inte helt glasklart ursprung. Men det började på 90-talet, troligen bland studenter, med tanken om en speciell dag då singlar skulle unna sig lite extra.
Den infaller den 11 november – 11/11 – eftersom de uppradade ettorna anses påminna om ensamma personer. Men numera är det långt ifrån bara singlar som shoppar loss under evenemanget.