UG1: Salam!
UG2: Salam!
I: Var så god och sitt systrar. Vilket språk talar ni?
UG1: Afghanska, persiska...
I: Okej...
UG1: ...och svenska.
I: Ja, svenska, bra. Okej. Varsågoda, ni är välkommna.
UG1: Mashallah. Man ser det... (ohörbart) väldigt fint.
UG 1: **** heter jag. Jag bor i Kalmar. Jag har tre barn och har lite problem med min man. Du är imam, du har ju Allahs tillstånd och Koranen i handen för att ge mig lite råd i mitt liv, behöver jag. Problemet är att jag känner, bror, jag känner mig lite som i ett fängelse hemma. Jag har en granne, en väldigt fin kvinna, jag är väldigt ensam jag har inte familjen här, jag kom till Sverige för länge sedan med min man och ville... Hon kommer till mig men min man gillar inte, jag vill inte göra något som min man *** inte vill, men på samma sätt: varför inte?
Det gör ont i hjärtat när han blir arg, och jag tänker varför kan jag inte gå och prata med kvinnan, jag är muslim, jag (ohörbart)….att ha (ohörbart) min man har inte sagt att jag ska ha såna kläder, jag hade (ohörbart) för min dotter, och jag är bekväm och vet vad Allah säger att det är rätt och vad är fel, men att umgås och prata, dricker te med Maria, min granne, varför är han arg? Varför säger han elaka ord?
Jag var hos min mammas kompis.
I: Är hon din mamma?
UG1: Min mammas kompis, jag har inte mamma här. Jag tänkte att jag måste komma och prata, jag skäms lite i Kalmar, min man… Vad kan jag göra bror? Vad ska jag säga? Vad säger Allah? Hon är inte muslim?
Imam: Syster, jobbar du?
UG1: Nej.
I: Nej... Reagerar din man på alla besök du ska göra eller bara han reagerar för oftare besök och tidsmässigt eller antal gånger, är det det han reagerar på? Eller vill han överhuvudtaget vill han inte att du ska gå ut?
UG1: Nej. Han är inte så. Han säger, gå ut och handla, gå till Mahnos.
UG2: Men han måste bestämma själv. Hon får inte bestämma och säga att hon ska gå och handla, han måste säga att ”okej, du får gå”, annars får hon inte gå.
I: Hmm, är det så?
UG1: Alltså... Han säger inte nej. Han säger inte att du går inte till Mahnos. Klart, man gifter, familj, pratar med varandra. Men han säger nej att gå till Marie och dricka te. Kommer Marie hem till oss när han inte är här….hon är ensam.
I: Är det bara Marie han reagerar…?
UG1: Jag har bara en granne, vän, som är ensam. Hon har livet som andra. Ja men han säger att vi har tre döttrar, det ska du inte lära dom. Jag lär ingen, jag blir ledsen. Jag är kvinna.
I: Alltså... Hur många gånger vill du gå hos henne, och han säger nej?
UG1: När jag är ensam, hon är ensam, hon kommer…
I: Bara ibland, då?
UG1: …knackar, säger ”vill du ha te? Kom hit”.
I: Okej, han vill inte att hon ska komma till dig, och du ska gå till henne? Okej. Alltså även en gång han vill inte? Överhuvudtaget, eller?
UG1: Han sa ju nej från början. Och jag sa jag gör det. Och han sa ”varför går du när jag säger nej?” Han reser, vi är från Harat, vi är från Afghanistan men vi bodde i Mashad, om du vet i Iran. Han reser till Mashad, två gånger tre gånger i år.
I: Vad gör han där?
UG2: Han har hittat en ny familj.
I: Ny familj?
UG2: Mm.
UG1: Han har inga barn med den nya frun.
I: Är det nyligen han har gjort det?
UG2: Några månader sen.
I: Några månader sen? Okej. Okej...
UG1: Det krossade hjärtat…
I: Jag förstår. Det är inget lätt.
UG2: Jag tänkte att äntligen får hon... Såklart hon är religiös själv. Hon tänker mycket mycket med Gud och barnen, familjen (ohörbart)...ingeting själv...därför att hon vet vad betyder halal, och vad betyder haram? Han är där borta men han ringer och bestämmer över henne att ”nej du får inte göra så, du får inte göra si!” Egentligen kan han få bestämma så här eller inte? Därför att hon vill inte göra något haram.
I: Hur stora är dina barn?
UG2: Mina barn är gamla, men hennes barn är…
UG1: Tolv, tio och en blir snart sex...
I: Okej...
UG1: ...tre döttrar.
I: Ahh, de är små. Okej. Så har det varit lugnt och ... (ohörbart) mellan er, du och din man, eller gick han bara och bestämde sig?
UG1: Vi bråkade. Efter att han inte berättade att han är gift. Jag hörde att släkten där i Mashad ringde och sa, han sa nej i början, han sa ja sen, det gjorde han. Och jag blev ledsen, det krossade hjärtat. Han ville... Han är inte det som kommer hem och slår mig, det gör han inte.
UG2: Men du har blivit misshandlad i alla fall.
UG1: Ja. Efter några gånger, så han sa nej.
I: Syster, vad har du för relation till henne, är ni släkt?
UG2: Ja. nästan.
I: Hur nära släkt är ni?
UG2: Jag är hennes mammas syster, kan man säga.
UG1: Bästa vän
I: Mammas syster...foster? Okej... okej. Du har alltid bott här eller?
UG2: Inte många år.
(telefon ringer, imamen pratar)
I: Mmm... Ja... Ursäkta, jag ska bara
UG1: Ja.
I: BÖRJAR TALA I TELEFON
I: Jag tycker det här är större än att han bara säger ”inte gå ut”, och ”träffa inte där”. Alltså i grunden ligger att alltså du känner det att han inte har förtroende för dig längre. Och det blev andra frun. Det här, jag vet att det är inte lätt för en syster, vilken syster som helst.
UG2: Får han gifta sig eftersom han redan har en bra kvinna?
I: Alltså, Koranen är mycket tydlig. Jag ska nu ta fram den versen som många missförstår, alltså de säger att det är tillåtet att gifta sig med flera kvinnor, men de säger inte under vilka villkor, säger de inte. Men Koranen är mycket tydlig, och det är med villkor. Vi har en hel sura som heter ”kvinnorna”. Läser du Koranen, syster?
UG2: Ja.
UG1: Ja.
I: Blev du utbildad i Koran?
UG1: Nej.
I: Okej.
UG1:Jag läser Koranen, jag gjorde det när jag var litet barn. Nio år, med mamma hemma. Och jag läser Koranen – Koranen är min Iman, det är lugn och ro för mig, Koranen.
I: (Läser upp vilken vers han ska citera, svårt att höra…) Står det så här: ”Om ni är rädda att inte kunna behandla de faderslösa med rättvisa, tag då andra kvinnor som är tillåtna för dig till hustru, två eller tre eller fyra, men begränsa er till en enda om ni inte tror er om att kunna behandla dom alla lika.”. Kan din man behandla lika mellan dig och henne? Han ska antingen låta er bo i två olika världsdelar, vilket är svårt, han kan inte behålla båda så, eller han kan hämta henne hit, gör han det så kan han inte ha två hustrur i Sverige. Det blir att du är registrerad som hustru, och hon blir sambo. Så det blir inte rättvist behandlat. Koranen är tydlig…
(böneutrop överröstar)
UG1: nynnar tyst med i delar av utropet.
I: Hur ska ni åka till Kalmar nu, har ni bil?
UG1: Nej.
UG2: Jag ska hjälpa henne.
I: Kör du bil?
UG2: Men haji, det är jobbigt, men du förklarade att han kan inte räkna båda som likadana utan välja.
I: Mm.
UG2:…alltså såklart hon är hans fru, den andra blir flickvän?
I: Annars om man tar det till Sverige, så beräknar dom, för de accepterar inte två fruar.
UG2: Det är hans fel eller?
I: Alltså i och för sig, att orättvist behandla dom är en stor synd, och om han vett att han inte kan göra rättvisa mellan dom och ändå tar han en fru till utan anledning, så blir det att han själv har riskerat att göra en synd på det viset. Alltså det är tillåtet under vissa, mycket, mycket trygga situationer, som till exempel en kvinna är ofruktbar, inte får barn till exempel. Som profeten (ohörbart)han hade Sara, och Sara fick inte barn, hon var äldre.
UG2: Det stämmer.
(ohörbart)
I: (ohörbart) Du har läst va?
I: Sen gifte han sig med... och sen fick hon barn också, Sara fick barn. Så det var såna anledningar.
UG2: det stämmer som du säger, men det var orsaken. Men han säger att han inte tycker om henne?
I: Säger han det?
UG2: Han sa det till henne, men han ville fortfarande ha kärlek av henne, så det är klart att hon är väldigt ledsen, hon är väldigt... hon kan inte lämna kärlek till honom. Och sen han kommer att slå henne, på grund av att hon lyssnar inte på honom. Så vad ska hon göra, hon kan inte, hon är sur, hon är ledsen, hon är…
I: Ja... Det här är så tråkigt. Vad man ska göra, är att man försöker bilda sig en riktigt bra grund av det hela(ohörbart). Det räknas som att jag har lyssnat på syster Ahktar, och det är en sida. Andra parten är inte med, så jag måste få höra från andra sidan också.
UG2: Men huvudsaken, vad säger religionen? Hon vill inte göra nånting haram.
I: Jag förstår. Jag förstår. Jag tycker att om du har en riktig anledning så kan du kräva honom förklaring. Du får inte kräva honom skilja sig från först andra kvinnan, för om han har gjort på rätt sätt får du inte kräva det. Men om han har gjort på ett orättvist så du har rätt att kräva att han ska skilja sig från henne.
UG1: Bror? Han tar inte kvinnan här, jag vet, han sa ju. Han ger pengar, han tar hand om barnen, leker med barnen hemma, men han 2-3 gånger till Mashad, en månad, två månader. Jag ser inte... jag har inte träffat den andra kvinnan.
I: Så du är inte säker?
UG1: Jag vet, han har ju sagt.
I: Han har erkänt?
UG1: Ja, det är Mahnaz bror, har sett.
I: Men han har inte sagt till dig?
UG1: Jo.
UG2: Sen han har erkänt, han sa det, ja jag har gift mig.
UG1: Men han tar inte henne här. Han sa ju... Jag är krossad, jag är ledsen, jag kan inte ge kärlek. Jag vet att det är haram. Han sa en gång, två gånger, tre gånger. Jag sa nej, jag kan inte. Jag grät, och han blev till… femte gånger, ledsen och skrek, och han har slagit mig. Maria pratade med mig, varför du är ledsen? Jag berättade och hon sa ”du ska inte bli slagen, du måste ringa polisen när han gör det.” Men Kalmar är så litet, jag har tre barn, jag vill inte polisen kommer, jag har (ohörbart) om du vet, det är haram, jag vill bara min man veta att jag är ledsen. Han tar inte kvinnan här, han går bara dit. Men jag har rätt, haji, att säga nej. Jag är förkrossad. Varför kan jag inte gå till Marie? Han är jätteledsen, arg, ”varför går du till Marie, varför dricker te?” Jag går inte ut! Jag är väldigt religiös. Jag tänker att det är mitt liv, Allah, Koranen, och jag har väldigt mycket stark iman. Men han har också iman. Han är också stark muslim. Men han säger: ”inte prata med Marie”, ”inte gå till Marie”. Och inte… ”du ska ge mig kärlek”. Och jag kan inte.
...gud hjälper mig..
I: Alltså, det är två frågor nu, det här med att gå till Marie, och det här med sängen. Jag tycker att det här att du går ut till Marie, så tycker jag att så länge du inte är tvungen gå till henne under mycket absolut nödvändiga situationer, som till exempel du behöver hjälp med ambulans…
(avbryter för att be). Vi ska be, inshalla, vill ni komma tillbaka sen? Efter salat?
UG2: Nej, hennes barn är hemma, vi kan inte lämna henne. Men jag tänkte bara fråga, det kanske är lite konstigt, hur gör hon, hon är väldigt religiös och vet att polisen inte kan göra nånting, men har man rätt att när man blir misshandlad att ringa till polisen och få hjälp, eller?
I: Om man är rädd för sitt liv, då kan man söka polisens hjälp, absolut. Det är ingen fara.
UG1: Han dödar mig inte, haji. Han blev ledsen och slagit mig. Men det är haram att ringa polisen.
I: Alltså, jag säger, att om du är rädd för ditt liv, men han är inte är sån va, din man? Nej, nej, så det är ingenting som hon behöver ringa polisen, för hon säger att det är inte farligt.
UG1: Han har bara slagit mig så här för att jag gav inte kärlek.
I: Det är något att inbördes inom familjen och sinsemellan kan lösa, så jag anser inte att det är farligt.
UG1: Haji, min man ringer dig, att du pratar med honom. Okej, jag går inte till Marie. Jag vet att hon inte är muslim. Jag vet att han blir ledsen. Men Gud hjälper mig. Du prata med min man.
I: Jag gör det, inshalla.
UG1: Och säger att...
UG2: (Ohörbart)Hur går med kärleken i sängen och så?
I: Kan ni ringa mig på den, det är.. jag måste tilll (ohörbart)...
Det är bara en liten fråga om du kan svara på, hon känner sig lite orolig om hon gör haram.
I: Alltså jag tycker att hon kan ringa mig ikväll. Så det är ingen fara.
UG2: Ja, vi gör.
I: Det är ingen fara.
(Tar farväl)
Senare upptas samtalet över telefon:
00:12
(Hälsningsfraser)
00:20
I: ja, okej... ja...
UG: Haji, jag skulle prata lite mer om mina frågor…
I: Ja, speciellt den där frågan om sängen.
UG: Kärleken och Marie, jag är väldigt, förstår du (ohörbart), det är väldigt svårt. Jag måste hem i morgon bitti, och jag vet inte vad jag gör med Reza. Jag är väldigt, svårt Haji. Jag vet inte vad guden säger, varför jag inte dricker te med Marie, varför jag... varför han blir så elak när jag vill inte ge kärlek, vad guden säger, jag vill inte göra nåt haram, haji.
01.33
I: Jag förstår…syster, jag har läst en del böcker angående det här, och det är på två sätt kvinnan kan säga nej. När hon är sjuk hon kan säga nej, och det blir inte synd.
UG: Jag är inte sjuk haji.
I: Det blir inte synd om hon är sjuk och därför säger hon säger nej till sin man när han behöver henne. Så känner du att du är sjuk eller jättetrött eller sånt här, du kan säga att du är sjuk därför, och han får inte bli arg. Och nummer två är under perioden när du har mens, så han kan inte göra så du kan säga nej… för du...
UG: Ja det är haram.
I: Ja det är haram ja. Så det är de här två bara gånger som du kan säga nej. Men om du inte är trött eller sjuk eller du är på mens så du kan inte säga nej.
UG: Haji, Gud vet. Allah vet. Jag kan inte ljuga, jag kan inte ljuga för en imam som har alla tillstånd. Jag är inte sjuk. Och jag är bara krossad i hjärtat när han har annan fru. Jag kan inte. Jag är inte sjuk och det är bara att jag är ledsen.
I: Jag förstår. Jag tror att du kan prata med din man öppet. Går det inte?
UG: Det går inte...
I: Går det inte?
UG: Nej, jag pratade med honom. Jag sa att jag är ledsen, arg för att han har en annan fru. Och jag vill inte ge kärlek, för att jag är krossad. Och han sa ju, ”du måste, du är min fru. Jag ger allt, du måste ge mig kärlek när jag säger till dig.” Och jag sa en gång, två gånger, tre gång, fyra gånger han blev arg, skrek och slog mig, och jag blev ledsen och grät. Men vad ska jag säga när jag går hem i morgon? Han vet att jag är hos Mahnaz, han vill att jag…Allah ska hjälpa mig, för att jag ska lyssna på honom. Jag vill inte göra haram.
(ohörbart)
I: Inshalla, så du gör dua, inshallah, Allah ska hjälpa dig.
UG1: Inshalla...
I: Inshalla, okej min syster…salaalameikom…