Foto: Rikard Collsiö/SVT

Ur chatten: ”Mitt hjärta brister”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Efter Uppdrag gransknings reportage om hemtjänsten i Sverige chattade reporter Sara Bull och redaktör Nadja Yllner med tittarna. Chatten har nu stängt men går att läsa här nedan.

JC: Varför handlar det bara om Göteborg (och Sundsvall?)

Sara Bull: Vi hade förstås kunnat göra reportage från fler platser i landet men tyvärr har vi ju bara en timmes programtid. Men vi började också granska Stockholm där det delvis också finns en annan problematik.

UG – ”Jag vill inte bli glömd”

Limda: Mitt hjärta brister när jag ser programmet, jag skulle så vilja erbjuda alla att flytta upp hit till min stad i Norrbotten där vi just nu till och med har för lite vårdtagare för vår arbetsgrupp.

Sara Bull: Glad jag blir att höra att det finns platser i landet där hemtjänsten är bra, Limda!

Anette: Hej ser kvällens reportage och känner igen mig mycket i hur Barbara har blir behandlad av hemtjänsten. Jag blev tyvärr beroende av denna hjälp under ett års. Detta gäller inte bara för äldre. Detta var min och min familjs verklighet. Till sist mådde hela familjen mycket dåligt och speciellt mina barn. Idag har jag personlig assistent vilket är skönt. Tyvärr tog detta ett helt år innan det blev beviljat. Hemtjänstens personal var bra, men det var arbetssättet som var dåligt.

Sara Bull: Tråkigt att höra att ni haft det så jobbigt, Anette. Tror tyvärr att det kan vara många fler som känner igen sig i kvällens program.

Stefan Svensson: Hur kan man duscha en vårdtagare inom 28 minuter som är väldigt sjuk, även rulla upp hennes hår?

Nadja Yllner:

Ja, säg det. Inte konstig om alla blir frustrerade.

Tille: Hur många nöjda brukare finns det i Göteborg

Nadja Yllner:

Säkert väldigt många. Tyvärr har jag ingen statistik vid min sida.

Diddi: Det hela handlar bara om budgeten, Hemtjänstens nyttjandegrad ska ligga på 80% på vår arbetsplats. Det blir allt svårare att hitta personal medans hjälpbehovet i hemmen bara ökar.

Sara Bull: Hej Diddi, ja att hitta duktig personal till hemtjänsten är absolut ett problem som kommer att växa ju äldre vår befolkning blir.

Lina: Varför går ni inte högre upp med era reporterfrågor, se till att statsministern får stå till svars för vad han lovat

Nadja Yllner:

Vi frågade statsministern. Men han ville inte vara med..

Nadja Yllner: Vem vet. Vi kanske gör en uppföljning. Har ni specifika tips så maila gärna mig nadja.yllner@svt.se.

Anna : Varför inte ni granskar backa hemtjänsten? De minska våran tider mer o mer. Vi hade skickat ett brev till arbetsmiljöverket om vår situation men vi hade inte fått några svår. Våran arbetsskador bara försvinner

Nadja Yllner:

Stina: Stockholm behöver också granskas! En förfärlig röra. Bara inom en innerstadsstadsdel kan det finnas över 100 privata utförare. Personalen har en usel arbetsmiljö och kunderna drabbas hårt.

Sara Bull: Håller verkligen med om att Stockholm behöver granskas. Vi började titta och upptäckte att det fanns massor av problem där också.

Undersköterska Öland: Har ni mött personal som blivit omplacerade pga att de tagit upp liknande brister som ni tar upp i reportaget? Det har nämligen hänt mig

Sara Bull: Mejla gärna Uppdrag Granskning och berätta. Vi har hört personal berätta om sådana hot men ofta är det svårt att berätta om sånt eftersom ord ofta står mot ord. Men det är absolut något som många vi pratat med varit väldigt rädda för.

Peter : Det har varit en stor artikel om hemsjukvården i Hallsberg i somras och om bristerna där. Den borde ni följa upp.

Nadja Yllner:

Tack för tipset. Vi kollar.

Lisa: Hur kan man ”missa” en vårdtagare? Vad jag kan se arbetar planeraren med LapsCare och i det programmet missar man ingen! Och att personalen inte ens orkar bry sig..

Sara Bull: Stress är det enkla svaret och verkligheten är ju förstås mer komplex och komplecerad än så... Jag tror att dom vi träffat verkligen bryr sig men när man gång på gång påpekar brister i verksamheten och inget händer så antar jag att man kan uttrycka sig så eftersom man känner att ingen lyssnar.

UG – Moderator: Chatten är redan igång. Och ni är många som skriver långa kommentarer och frågor. Försök hålla frågorna korta, så Sara och Nadja kan svara på så många som möjligt. Vi håller på fram till klockan 22.

Annica: Hej! Jag är utbildad specialistundersköterska och arbetar i en nattpatrull i Hallsbergs Kommun. Känner igen allt i ert program och har massor att berätta om hur dåligt både vårdtagare och anställda blir behandlande. Jag vill arbeta professionellt med vårdtagaren i fokus och har p g a detta blivit utsatt för mobbing av mina kollegor och min chef. Hör gärna av er för mer info!

Nadja Yllner: Låter dystert. Maila oss gärna om ni har tips på uppföljningar nadja.yllner@svt.se eller granskning@svt.se

Snäckan: Allt som sägs på programmet nu och hemtjänsten och stressigt det är är sant 100% Själv arbetar jag som undersköterska här i Helsingborg och det är så stressigt, jag har börjat känna att jag måste söka annat jobb För nu känner att jag kan inte ge vårdtagarna det dom behöver

Sara Bull: Fruktansvärt. Verkligen ledsen att höra att du också känner så. Men tror verkligen att det är viktigt att bra folk som verkligen bryr sig stannar kvar inom hemtjänsten.

Sven Jonsson: Varför krävs inte en konkret transparent handlingsplan av dessa extra pengar som ska gå till hemtjänsten så att det blir transparent för skattebetalarna vad och om samt när de tillsatta medlen kommer till ev. Användning? Samt vitesföreläggande om man inte execuerat handlingsplanen enligt tidplan!

Sara Bull: Alltid bra med ökad insyn när det gäller politiska beslut och prioriteringar av skattemedel...

ARG: Det måste bli långt större krav på vilka som startar ett hemtjänstföretag. Det verkar ha blivit mycket populärt just för att många redan vet att här kan man tjäna mycket pengar. Att samhället inte bryr sig. osv. Det är ”bara” gamla och sjuka, de har ingen röst längre. Bygg flera äldreboende i stället. Satsa på personal som har relevant utbildning, kontrollera konsekvent de anställda genom brottsregistret för det görs inte alls i dag. Hade jag själv någon i familjen som varit beroende av denna vård skulle jag sätta upp spion kameror, få bevisad igen och ingen om vanvården. Frågan är: varför görs inget, detta har man pratat om så länge nu?

Nadja Yllner: Tack för dina tankar. Just i vårt program handlade det om hemtjänst i kommunal regi. Men problemen lär vara desamma i privata sektorn. Det är nog många som håller med dig om att det behövs fler äldreboende.

Ann-Mari: Granska hur kommunerna sköter introduktion av vikarier som går på timmar??

Sara Bull: Absolut! Den tror jag brister på många håll. Säkert också på grund av tidsbrist...

Undersköterska Camilla: Jag vill tacka er för att ni har gjort detta reportage.. det är ett av de viktigaste ämnena vi måsta upplysa. Jag regerade när en av kvinnorna säger att det är tråkigt att det är misslyckat och att ett av de stora problemen var att personalen inte hade sitt legitimation synligt, känns som att problemen sträcker sig lite längre än ett legitimation..

Sara Bull: Verkligen! Jag reagerade också på den kommentaren. Var som om hon inte tittat på programmet...

Lars Pettersson: Finns det någon utredning på kostnader för äldrevården. jag menar då vad en plats på t.ex. servicehus kostar jämfört med hemtjänst.

Nadja Yllner: Tyvärr har jag ingen sådan information vid min sida.

Undersköterska i Botkyrka: NI är välkomna att granska Botkyrka kommun

Sara Bull: Mejla gärna redaktionen om ni har tips!

patrik : Samma att bli bortglömd har hänt i stockholm med.

Nadja Yllner: Tyvärr är det nog ganska vanligt på många håll runt om i landet.

Håkan Svärd: Tack för ett jättebra reportage som verkligen berörde å det djupaste. Den bästa knorren i programmet var den lilla snutten med vår statsminister som med lidelse i rösten talade om hur alla våra gamla själva tjänat ihop till den fina äldrevården. Vad jag saknade i programmet var en fråga till statsministern hur han kan sänka sig så lågt och ljuga oss väljare rätt upp i ansiktet. Tack för programmet!

Sara Bull: Vi sökte statsministern och ville att han skulle ställa upp i programmet och svara på frågor om hemtjänsten i Sverige. Men han tackade nej.

Nin6: Mycket bra program. Skrämmande�� då man bor i Göteborg. men chefer ska högre lön m.m. och pengar går till någon annan avdelning ��

Nadja Yllner: Tack för att du tittade.

Boende i Bergsjön: Tack för att ni belyser problemen angående hemtjänsten! Jag är själv boende i Bergsjön och har haft hemtjänst. Mitt behov kvarstår dock men jag sade upp hemtjänsten för över ett år sedan då jag har svårt att hantera det stora antalet människor som kommer.

Sara Bull: Åh, vad ledsamt att höra. Behöver man hjälp så måste man ju kunna lita på att man får en värdig vård och omsorg. Hoppas på bättring nu och att också du får den hjälp du behöver. Kanske kan vara läge att testa igen snart?

Hemtjänst i Örebro: Från början blev jag ursinnig om någon blev glömd. Idag blir jag bara uppgiven. Jag hade önskat att man lyfte hur politiker förväntar sig att personalens goda hjärtan ska ordna kommunbudgeten? Jag sliter men går hem, varje dag, med skuld och ångest över allt som mina äldre egentligen behövt.

Sara Bull: Åh, vilken sorglig bild du målar upp. Så borde ingen behöva ha det på jobbet. Både hemtjänstpersonal och de som har hemtjänst förtjänar så mycket bättre. Mejla gärna redaktionen om ni har konkreta tips på missförhållanden.

Alex: Man gråter när man ser dessa gamla som vi ska ta hand om bara blir missköta. Att Stefan Löfven inte ställer upp förstår jag då han inte har ett svar men kan ni inte pressa dessa J-vla politiker lite mer. Deras svar är alltid: Vi tar till oss detta och vi jobbar på det!!! Läser dom samma manual vid kommande frågor för man får aldrig ett riktigt svar!!!!!!!! Är så förbannad Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Nadja Yllner: I årets budget har de föreslagit 7 nya miljarder till vården av de gamla. Hoppas de gör nytta.

Marie: PRO och andra pensionärsorganisationer borde gå i spetsen och ställa krav.Vi är så många så vi borde kunna förändra.

Nadja Yllner:

Ju fler som uppmärksammar problemen desto bättre, tänker jag.

Therese : Ett program som berör ... Jobbar själv som driftchef inom hemtjänst privat regi , vad jag tycker är viktigt att framföra är bistånds handläggarnas roll , hela dagar går till att fajtas om nerdragna tider osv , vård pl göra på telefon när man ringer kunder för att förankra nytt beslut har dom ingen aning om tiden sänkts

Sara Bull: Det här var faktiskt något som vi tittade på. Då främst i Stockholm. Jag håller med om att detta är något som skulle behöva granskas. Fick en känsla av att det finns stora problem också på det området.

fd. Uska: Uundrar hur många gamla som själva svarar på dessa eviga enkäter av de som behöver mycket hjälp, de kan inte vara många när man kan säga att så många som 9 av 10 är nöjda. Dessa äldre är multisjuka o hjälpbehövande i stor utsträcknin. Sanningen kommer vi aldrig att få från dem.fd uska

Sara Bull: Håller med om att man kan undra hur de allra sjukaste lyckas kommunicera vad de känner i en enkät.

Nisse: Kan inte politikerna påverkas att återgå till det gamla systemet. Samla vårdtagare och personal i samma byggnad.

Nadja Yllner:

Det är många som gjort studiebesök i Skönsmon där de är färre personal runt varje vårdtagare. Kanske deras sätt att organisera verksamheten sprider sig.

Mycket nöjd anhörig: Varför är det så svårt att få övriga hemtjänster att arbeta efter ”Skönsmomodellen”? Har själv erfarenhet av den och allt har fungerat perfekt från första stund. Personalen är fantastisk och riktiga energigivare!

Sara Bull: Härligt att höra! Jag tror att man på många håll i landet nu sneglar på Skönsmo-modellen.

J : Hur kommer det sig att valet i Göteborg blev Bergsjön? Arbetar inom Göteborgs stad som biståndshandläggare och får regelbundet bemöta klagomål om strukturen inom hemtjänsten. Vore intressant om en granskning genomfördes på biståndshandläggarnas arbetsstuation då vi är de som skall förbereda hemtjänsten på vad som komma skall, men det är ofta svårt att hinna i stressen.

Sara Bull: Håller med fullständigt att er arbetssituation borde granskas. Vi hade dock svårt att få någon som öppet vågade berätta om sin arbetssituation. Mejla gärna redaktionen med konkreta tips. Och det var nog en slump att det blev Bergsjön. Hade lika gärna kunnat vara tex. Västra Frölunda...

Birgitta Gavelius : Min man var sjuk i tre år innan han gick bort i somras. Vi hade världens bästa hemtjänst. Min make var multisjuk och hade hjälp sex ggr/dygn + tillsyn på natten. Med hemtjänstens hjälp hade vi ett mycket bra liv. Hemtjänsten i Örnsköldsvik och Gullänget är fantastisk. All personal är underbar. Tack vare Karin, Gudrun, Emil, Johanna, Anki och alla andra tjejer och killar som kom, hade min man den bästa tänkbara omsorg. De som klagar har nog inte prövat på att ha hemtjänst. All personal är helt underbar. Inga ord räcker till för att beskriva hur fantastiskt bra all personal är. Och vi hade inga problem med kontinuiteten. De var visserligen många, men vi kände dem allihop. De var alltid glada och vänliga och gjorde allt för min man. Och de hade alltid tid att prata. Bättre hemtjänst finns inte!!

Sara Bull: Underbart att höra att ni haft en så fin hemtjänst. Jag tror att många håller med dig om den bilden för det finns så många som är så duktiga inom hemtjänsten i Sverige. Tyvärr finns det också många som arbetar på arbetsplatser där det inte fungerar...

Karin uska: Vem är ytterst ansvarig för falsk marknadsföring av äldreomsorg i kommunen.Och när garantier inte efterlevs

Sara Bull: Bra fråga. Det verkar som om det är svårt att verkligen få någon att stå till svars för detta.

Monica: Varför nämns det inte i programmet att brukarna betalar för hemtjänst? Det är inget som så att säga ingår i skatt etc. Varje biståndsbedömd insats kostar och det är tyvärr ganska okänt för de flesta som inte är i behov av bistånd. Kanske ett uppslag till ett kommande program. Har själv en åldrig mor som tyvärr bor alltför långt bort för att jag skall kunna ge daglig support, för henne kom det som en chock att behöva betala för denna så kallade hemtjänst.

Sara Bull: Det stämmer att man betalar för hemtjänsten upp till en viss ”maxtaxa”.

Betta i Uddevalla: Tusen tack för fantastisk bra program om hemtjänsten.Hoppas att det många som har sett det och kanske vakna till.Det gäller alla politiker i kommuner.Det är bedrövligt att våra samhälle icke fungerar som det skall.Jag har själv jobbat 27 år i hemtjänsten och har varit med om det.Så synd om äldre .Vi är inte värda mycket vi som är pensionärer och handikappade.Det märks på alla fronter.Fy skäms Sverige för det.

Sara Bull: Tack för att du tittade på programmet!

Anne: Snälla UG jag vet ni vill ha frågor om hemtjänsten men i vården träffar man många stafettläkare som ger problem med Försäkringskassan så när vill ni granska Försäkringskassans bedömningar gällande utförsäkringar? De har utförsäkrat utan att göra utredningar och utan att ge tydliga och begripliga förklaringar varför de säger nej till sjukskrivning och rehabilitering. Livet blir lidande och ingen hjälp att belysa detta trauma.

Sara Bull: Mejla redaktionen. Tips är viktiga för Uppdrag Granskning.

Mårten: jag tyckte mig höra att hemtjänsten i Sundsvall blev billigare när de ändrade arbetssätt. Ändå refererade politikern till pengar som lösning. Varför kommenterade ni inte det?

Sara Bull: Där kunde vi säkert varit hårdare...

Snäckan: Önskar verkligen att våra gamla ska kunna få den vård och omsorg som de behöver Och mindre stress för undersköterskor

Sara Bull: Verkligen!

Diddi: Hur budgeteras Skönsmo modellen ? Debiterar man kunderna mer tid än tidigare eller skjuter kommunen till mer medel ?

Sara Bull: Gå gärna in på deras hemsida, där beskriver dom i detalj hur dom jobbar i Skönsmon.

Karin: Så underbart att detta program sändes. Hoppas att ni gör flera sådana granskningar. Jag är undersköterska med lång erfarenhet och arbetar på ett Äldreboende. Känner igen mig i mycket, när det gäller usel arbetsmiljö för oss personal och ovärdig behandling av de gamla.Jag vill byta yrke ock kan göra det, men vad ska de gamla göra?

Sara Bull: Önskar verkligen att människor som är duktiga på sitt jobb och verkligen bryr sig orkar stanna kvar inom vården. Men det är förstås lätt att säga när man själv inte varje dag måste möta det ni möter. Så många som gör ett fantastiskt jobb!

Svea: : snälla UG granska särskilda boende , det är inte bättre där

Sara Bull: Mejla gärna redaktionen och tipsa om det är något speciellt ställe du tänker på. Tack!

D.G: Hur kan ett rikt lannd välfärdssamhället sverige behöva spara på gamla och unga? Går det att undersöka vart pengarna tar vägen??

Sara Bull: Det finns helt klart mycket kvar att granska inom det här området.

Mårten: jag tyckte mig höra att hemtjänsten i Sundsvall blev billigare när de ändrade arbetssätt. Ändå refererade politikern till pengar som lösning. Varför kommenterade ni inte det?

Sara Bull: Observant. Där kunde vi kanske varit något vassare... Tack!

UG – Moderator: Ni är många som skriver och berättar om egna erfarenheter. Maila oss gärna era tips på granskning@svt.se.

Jkoping: Hej! Hur trovärdigt är det när ni intervjuar era egna barndomsvänner? Kändes konstigt. Bra programm i övrigt!

Nadja Yllner:

Det barndomsvännens berättelser som gav Sara Bull idén om att göra reportaget. Det skulle varit problematiskt om vi inte redovisat att det var en barndomsvän, men det gjorde vi. Kul att du tittade.

Uska iGöteborg: Äldreomsorgen håller på att haverera. Varför inte lagstadga äldrevården som funktionshinder? Där finns det pengar och resurser.

Sara Bull: Ja, man kan verkligen tycka att lagen kunde bli mer konkret när det handlar om vad som är värdig vård och omsorg

Cecilia: Beräkning av tid! När vi blir äldre tar det längre tid med nästan allting. Hur lång tid tar det för kommundirektören att duscha, klä på sig, äta frukost... Kommundirektörens morgontid måste sedan minst fördubblas för att räcka till för att de äldre ska få en värdig morgonstund utan stress. Livskvalitet kallas det för!

Sara Bull: Det är en så sorglig utveckling att man behöver räkna minuter när det handlar om mänskliga behov

Janne: Synd att inte de som bestämmer kan ställas mer mot väggen. Hur ser ni på det ni journalister ?

Sara Bull: Många gånger kan man så klart känna sig något maktlös så klart...

Sisa: När det handlar om en tjänst som de behövande betalar för: hur kan det vara så dåligt med kompetensen?

Nadja Yllner:

De flesta äldre betalar inte hela kostnaden. Och ju sämre arbetsförhållandena är desto svårare blir det att behålla erfaren och välutbildad personal.

Zelda: Bra reportage! O en stor eloge till hemtjänst personal o äldre som va med i programmet, o våga berätta... många e rädda på sina jobb o vågar inte klaga. Gör mer sanna här reportage.

Sara Bull: Tack för att du tittade. Utan de som medverkade i det här reportaget hade det här programmet aldrig varit möjligt att göra. Det krävs modiga själar som vågar ställa upp och berätta om verkligheten.

MS: Enkäterna som vårdtagarna fyller i har frågor som är riktade mot att klaga på personalen och inte på de som styr personalen. Det tyckte jag när jag hjälpte min mor att fylla i enkäten.

Sara Bull: Intressant synpunkt!

Anhörig: Tack för ett bra program. Vet ni hur man går tillväga om man som anhörig vill att någon granskar hur hemtjänsten utförs ? Är det till Ivo man vänder sig ? Finns det några riktlinjer hur många personer/personal en person som har hemtjänst som mest skall behöva möta ? Om ja hur många och vart finns info om det ?

Nadja Yllner:

Tyvärr finns det ingen gräns för hur många personer en gammal person ska tvingas släppa inn i sitt hem. Det går att anmäla missförhållanden till IVO.

Syster: Får hemtjänsten kontinuerlig vidareutbildning? Svårt sjuka behöver speciell omvårdnad och begränsat antal som vårdar dem.

Sara Bull: Tror tyvärr att just detta brister på många håll. Många av dom jag talade med som jobbar inom hemtjänsten efterlyste just mer fokus på kvalitet och vidareutbildning. Många upplevde att man inte ens pratade om HUR man skulle ta hand om de gamla utan att det bara var fokus på TID...

Fredrk: Finns det privata utförare av hemtjänst i GBG?

Nadja Yllner:

Nej. Men de är på väg.

uno: vad gör de hemtjänstanställdas fackförening åt problemen ?

Sara Bull: Bra fråga.

tompas11: Vad tjänar de som jobbar inom hemtjänsten? Förmodligen har de inte särskilt hög lön, snarare ganska låg. Varför inte satsa på dessa personer och ge dem en rejäl löneförhöjning, precis som lärarna har fått, trots att de inte har speciellt låg lön. Med samma argument som framförs då gäller lärarna (höjd status) kan man naturligtvis argumentera för höjd lön inom hemtjänsten. Eller?

Sara Bull: Jag håller personligen med dig om att vi behöver uppvärdera den här typen av yrken som är så oerhört viktiga för vårt samhälle.

PIA: Varför hjälper inte kommunal sina medlemmar ? Hur kan kommunal låta sina medlemmar arbeta delade turer, övervakade i minuter med gps,stress att inte räcka till mm. Om inte kommunal har ansvar för våra äldre inom äldreomsorgen så borde dom agera för sina medlemmars arbetsmiljö.

Nadja Yllner:

Jag förutsätter att kommunal arbetar med de här frågorna. Vet inte, men kanske hade de kunnat göra ännu mer.

G-M: Tack för bra program. Hoppas ni inte släpper ämnet utan tar upp det så ofta att de som har makten gör något på riktigt och inte bara svamlar.

Nadja Yllner: Vi ska göra vad vi kan.:)

ERT: Följ gärna upp hur många av de medverkande som snart kommer att trakasseras av arbetsgivarna, eller få sparken.

Nadja Yllner:

Det ska vi absolut göra.

Elsa-Brita Mosell: Har själv arbetat som verksamhetschef inom Vård och omsorg, är nu pensionär sedan 3,5 år tillbaka. Under min tid kände jag mig ganska obekväm gentemot förvaltningsledningen pga att jag såg till kunden och personalens bästa. Det är nu som pensionär som jag kan vara ärlig och säga som det är. Tyvärr orkar jag inte engagera mig som jag borde göra för att kunna bidra till min och allas äldreomsorg skall förbättras. Men en sak jag vill framföra är att det finns pengar till en kvalitativt äldrevård om pengarna fördelades rätt. Under min tid i arbetslivet har chefer utökats i flera flera led (en kon upp och ner. I mitten av 90-talet pratade vi i vår kommun att ta bort mellanchef så vi som närmaste chef till vårdpersonal skulle vara förvaltningschef. Idag har detta utökas i så många led att jag inte kan räkna, samt att de bästa undersköterskorna sitter som planerare, som bäst behövs ute i omsorgen. Granska alla chefsroller, projektledare etc. Som slukar alla pengar som behövs ute i verksamheterna. Dags att göra en omstart. Vi hade i vår verksamhet projektledare som granskade var våra pengar ”sipprade” ut vid flera tillfällen, men hur jag än hoppades att någon skulle våga plocka bort chefer som inte behövdes så hände ingenting annat än att vi inte kunde ta in mer personal i vården. Någon måste VÅGA se över detta!!! Vi behöver inte heller alla dessa dyra system som köps in för att öka säkerheten för våra kunder. Det har inte blivit nå bättre än det var när vi jobbade manuellt som var mycket billigare och ett ökat ansvar och betydelsefullt för vårdpersonalen. Jag som 68 åring är rädd för att hamna i ett vårdbehov. Mvh Elsa-Brita

Sara Bull: Önskar att fler som du vågade vittna om hur det ser ut. Jag tror också att mycket pengar försvinner på ”fel” saker inom hemtjänsten. Och jag tror att man borde lyssna mer till kompetent personal som är ute i verksamheten och ser de äldres behov.

eva: tack för ett bra program där vårdens brister kommer upp på ytan.

Nadja Yllner: Det glädjer mig att du tittade.

Anita: Varför gör ni inte reklam för detta programmet på svt's hemsida, det känns som om man från svt's sida precis det är i verkligheten glömmer och gömmer undan detta problem som finns inom äldrevården och hemtjänsten. Inte ens chatten fanns länkad på första sidan. Ett bra program som detta borde synas och tipsas om på er hemsida. Ni tog inte upp så mycket av rädslan de äldre känner om vi anhöriga framför klagomål på att insatserna inte utförs för de är rädda för att de ska bli straffade. Rättigheten att få komma ut borde och belysas många av våra äldre sitter inne året om och kommer bara ut när de ska på läkarbesök. Sen har vi ordet ”brukare” det låter så nedlåtande så jag blev glad att de pratade om kunder i Sundsvall. Tack för ett bra program, jag hoppas att det kommer en uppföljning.

UG – Moderator: Vilken bra idé. Det tar jag med mig till de som sköter svt:s förstasida. Tills dess får du memorera svt.se/ug, så hittar du alltid till chatten. Tack för att du tittade!

Trött och frustrerad: På vår arbetsplats har bemmaningen minskats mer och mer. Åsa Regner säger i programmet att bemmaningen ska höjas. Om det stämmer,undrar jag när detta ska göras? Nu går vi på knäna och mår dåligt när vi och de äldre tvingas stå ut med situationen. Det blir ju egentligen ingen större skillnad på bemmaningen om den höjs, då de minskat den innan.

Nadja Yllner: Sorgligt att höra. Svårt att veta hur lång tid som behöver gå innan de politiska besluten sipprar ut i verkligheten. Och kanske är det en omorganisation och inte pengar som är lösningen på problemen.

Ann: Det är viktigt att lyfta fram att verkligheten ser olika ut. Det finns också många omsorgstagare som är nöjda med hemtjänsten i östra göteborg.

Nadja Yllner: Sant. Det får vi inte glömma bort.

Janne: Uppdrag granskning gör skillnad. Ni är bäst ! Tänk att ni har fixat till så att Sverige blir ett bra land – ni gör mer än våra makthavare.

Nadja Yllner: Tack, snälla du.

Barbro: Mera vård, mindre administration! Låt de nya miljarderna gå till undersköterskornas arbete med vårdtagarna ej till flera chefer och administration. Varför4 får vi aldrig se en graf på hur det ser ut i förhållandet administration contra vårdgivarna?

Sara Bull: Gäller verkligen att pengarna läggs på rätt saker för att det ska bli någon förändring.

Annika: Tack alla Ni som jobbar med det mest viktiga arbete, att ge människor en värdig avrundning av sitt liv här på jorden. Ni är bäst, börja ställa krav, vi stödjer Er. Livskvalitet måste prioriteras. Tack för programmet.

Nadja Yllner: Känns skönt med sån uppbackning. Tack!

lina: chatt, jo pyttsan. En skriver så det ryker men inte nåt svar. Tack för det.

UG – Moderator: Hej Lina. Nadja och Sara skriver också så det ryker. Det är ett angenämt problem att väldigt många ställer frågor, och vi hinner tyvärr inte svara på alla. Men om du inte fått svar på din fråga ännu, så prova att skriva igen. Tack för att du är med oss iallafall!

PIA: Varför är det inga röster från fackförbundet kommunal eller pro här i chatten ?

Nadja Yllner:

Vet inte, men jag har sett en del på twitter #granskning #ug #hemtjänst

Ulrika: Otroligt viktigt program idag. Hoppas beslutsfattare får upp ögonen för hur verkligheten ser ut! Ni har gjort ett fantastiskt arbete!

Nadja Yllner: Stort tack för dina värmande ord!

Camilla: Tack för ett fantastiskt program! Facket, kommunal, gör absolur ingenting. Vi har bett om hjälp i flera år men... Fick ni svar på vart avvikelserna tog vägen? Vi har nämligen samma problem.

Sara Bull: Man kan säga att vi fick ett ganska otydligt svar. De sa att det varit en väldig oordning i hanteringen. Men från personalen fick vi höra att det fanns en oro för att avvikelser under perioder förstörts. Men vi vet inte om det verkligen stämmer. Det vore i så fall skandal förstås.

Camilla: Tack för ett fantastiskt program! Fick ni svar på vart avvikelserna tog vägen?

Nadja Yllner:

Chefen har bekräftat att de varit dåligt strukturerade. En del har varit i pärmar i ett rum som varit låst. Andra har dykt upp senare. Vet inte om det blivit full ordning på dem än idag.

Göran Algroth: UG, synd att ni inte lät någon politiker svara på frågeformuleringarna i den årliga enkäten.

Sara Bull: Ja, där hade man förstås kunnat gå på någon politiker också.

Yvonne: Så viktiga ni är. Fortsätt granska hemtjänsten o mobipen. Tack! Förstår inte beslutsfattarna också det?

Nadja Yllner: Vi jobbar på. Vem vet, kanske blir det en uppföljning.

Gun-Britt: Tack för ett bra program. Borde ha tagit upp detta att så stor del av hemtjänstpersonalen saknar alla utbildning inom vård. Här i Uppsala ser jag att det privata vårdbolaget har mest studenter som extrajobbar inom vården.

Nadja Yllner:

Vi nämnde det i programmet. Men visst har du rätt. Det är svårt för hemtjänsten att hitta utbildad och erfaren personal.

Nudugu: Jag besökte mina föräldrar i dag. De är + 80 och bor kvar i sitt hem. De har problem med minnet på åldern höst. Vad jag förstår, har inte hemtjänsten varit där på en vecka, trots att mina föräldrar inte sjäva vet om de tagit sin medicin eller om de har ätit någon mat. Det är så man kan gråta...

Sara Bull: Det låter inte klokt. Mejla gärna redaktionen eller kontakta en lokal nyhetsredaktion om du vill att någon ev. ska försöka gå vidare med detta. Så får det ju inte gå till!

Susanne: Hur mkt kostar alla omorganisationer, utredningar..nya vackra informationsblad...??

Nadja Yllner:

Det är säkert inte billigt. Men inte heller lätt att räkna ut.

Sanne: Tack för ett bra program. Måste säga att jag började gråta, då jag blev påmind om hela mammas sista år i livet. Bra också att ni visar ett bra exempel på att det kan fungera om personalen får vara med i besluten. TACK!

Sara Bull: Tack snälla Sanne för fina ord.

Märta: Hemtjänst/Hemvård det är skrämande att det får fortgå, personal går på knäna och många flyr detta yrke. Inte undra på att det inte finns någon kontinuitet när man hela tiden måste ersätta personal som slutar eller blir sjuka på grund av stress. Många hemtjänstgrupper i landet har skickat in anmälan till arbetsmiljöverket om missförhållanden, men inget händer. Vad gör arbetsmiljöverket?

Nadja Yllner: Vet inte jag. Men det måste vi ta reda på.

Alice Tross: Missade ni att fråga vad facket gör eller har inte hemtjänsten ett fackförbund att vända sig till?

Sara Bull: De har ett fackförbund och vi gick på deras möten men detta kom inte med i programmet.

Carina: Jag tycker ni ska räkna ut vad ett ok personalkontinuitet är, gör det då utifrån vad arbetstidslagen säger kontra antal besök/ dygn. En personal kan inte arbeta mer än 19 arbetstillfällen på 4 veckor och då måste kanske 7-8 st vara kvällar. Kanske har personalen ett barn som är sjukt 2 ggr på 4 veckor. Detta innebär att en personal bara arbetar ca 10 dagpass av 28 möjliga. Då krävs det 3 personal för att täcka förmiddagarna. Vårdtagarnas behov på eftermiddagarna är alltid mindre än på morgonen, vilket innebär att halva styrkan går hem till lunch. Har vårdtagaren då haft en personal på morgonen som går hem till lunch kommer det en ny på eftermiddagen och en tredje till kvällen. Har du då som vårdtagare tre besök/dag är det direkt 9 personal. Om ni tar fram ett riktmärke på personalkontinuitet kan ni också visa verksamheterna hur man kan nå det. Det är ett sätt att hjälpa istället för att visa hur dåligt allt är, resultatet av det blir bara att färre söker jobb hos oss. Visa fler ställen som lyckats så att de som inte lyckas har goda exempel att titta på. Hjälp verksamheten istället för att stjälpa den.

Nadja Yllner: Vi vill verkligen inte stjälpa. Men faktum är att personalkontinuiteten blivit sämre i hela landet. Och ingen inte ens ansvariga chefer tycker att 35 personer på 14 dagar är okej.

UG – Moderator: Nu hinner Sara och Nadja svara på några få frågor till. Skriv dina sista frågor, och håll dem gärna korta, så många hinner få svar.

Mika: Ja, stort tack till alla involverade i detta viktiga program! Tyvärr hoppas jag inte mina föräldrar ser det.... då jag idag har fått ”övertala” dem om att de måste nu få hjälp via hemtjänst. De är bägge 83 år. Brutna lårbenshalsar, stroke, döva, ser dåligt och är allmänt förvirrade. Dessvärre är de fullt på de klara med hur det ser ut inom hemtjänsten. De bor i Göteborg, själv bor jag inte i Sverige och har 4 egna barn som behöver tas om hand om. Nu är jag hemma i Göteborg igen för att få vardagen att fungera för mina föräldrar. Det är inte kul att bli gammal i Sverige.

Sara Bull: Hoppas det blir bra för dina föräldrar, finns gott om hemtjänstpersonal som gör allt för att vården och omsorgen ska bli så bra som möjligt utefter de förutsättningar som finns.

Annhörig landskrona: Gäller inte mänskliga rättigheter för äldre?

Sara Bull: Absolut.

Yvonne: Uppdrag granskning behöver mycket mera granskningstid och programtid , säg 2 timmar per vecka i sändning för att få mer slagkraft. Ta med Facken både anställdas och personals!

Nadja Yllner: Gärna två timmar i veckan för mig:)

ajj: Har personalen drabbats av några repressalier eller så av sina chefer nu när de varit med i Uppdrag granskning?

Sara Bull: Det återstår nog fortfarande att se. Men i så fall bör dom höra av sig till oss eftersom det absolut inte får gå till så.

ABC: Svar på avvikelserapportering. Ge en till chefen och en kopia utan vårdtagarens namn till facken så tas avvikelser upp på nästa Lsg möte. Då försvinner de inte.

Sara Bull: Bra förslag!

hallå: Ja om inte de vårdboende anmält saken till domstolarna bord väl UG gjort det: Då hade vi fått svar på vad lagen kräver.

Nadja Yllner: Socialtjänstlagen är väldigt vag. Kommunen ska ganrantera de äldre skälig levnadsstandard, men vad det är är det upp till kommunerna att bedöma.

UG – Moderator: Nu måste vi tyvärr stänga chatten för denna gång. Tack till er som varit med oss. Vill ni diskutera vidare så gå gärna in på vår Facebooksida. Trevlig kväll!

Sara Bull: Tack för alla engagerade inlägg och frågor. Hoppas verkligen att det här programmet kan leda till att det här ämnet kommer upp på dagordningen.

Nadja Yllner: Det glädjer mig att det var så många som engagerade sig och ställde frågor. Stor tack till er alla! Och god natt!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – ”Jag vill inte bli glömd”

Mer i ämnet