• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

De körde av vägen där dödsolyckan skedde: ”Hjälpte inte att släppa eller bromsa”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

En månad innan dödsolyckan på väg 395 utanför Masugnsbyn kör vännerna Robin Isaksson och Simon Pettersson av vägen i samma kurva. De glider över i mötande körfält innan de krockar med en björk vid sidan av vägen. Strax efteråt passerar en plogbil och en malmbil.

– De där hade ju kunnat komma precis när vi körde av, säger Robin Isaksson.

Natten den 12 januari i år sker en allvarlig trafikolycka på väg 395, i kurvan utanför Masugnsbyn – när sex schweiziska turister frontalkrockar med en 90 ton tung malmbil.

Uppdrag granskning har kunnat berätta att Trafikverket varnats för kurvans brister, upprepade gånger före dödsolyckan. Och det är inte första gången en olycka sker på platsen. Flera bilar har kört av vägen i just den kurvan tidigare.

Dödens kurva

En månad före olyckan, i december 2018, är vännerna Robin Isaksson och Simon Petterson på väg för att hämta en kompis. Robin sitter i förarsätet.

– Vädret när vi började åka var ju ingenting vill jag minnas. Det var ganska klart, säger han.

”Vi började glida på alla fyra däck”

De två vännerna är uppväxta i trakten och vana vid att köra på vägarna, men just den här vägen hade de aldrig kört på tidigare i vinterväglag. Vägen var, precis som när dödsolyckan skedde, skyltad med en hastighetsbegränsning på 90 kilometer i timmen.

När Robin och Simon kommer fram till kurvan händer någonting. Robin tappar kontrollen över bilen. Det är en speciell känsla, berättar han, när han inser att det inte går att göra någonting.

– Mitt i allt blir du liksom tryckt åt sidan. Det blir stor obehagskänsla, helt klart. I den här kurvan hjälpte det inte att släppa eller bromsa, det var ingenting. Vi började glida på alla fyra däck.

De kanar över i motsatt fil och ner i diket. Bilen stannar när den slår i en björk vid sidan av vägen. 

– Första tanken när vi väl hade fått stopp var att kolla så att alla var okej i bilen, att ingen hade skadat sig, säger Simon Pettersson.

“Som tur var hade vi inget möte”

Vännerna klarar sig utan skador – men bildörren har kilat fast. De får klättra ut genom fönstret för att ta sig ut och ner på marken.

– Som tur var hade vi inget möte när det hände. Vi har ju klarat oss bra gentemot vad som hade kunnat hända, säger Robin Isaksson.

Men strax efter olyckan passerar både en plogbil och en malmbil platsen.

– Då får man ju lite den här rysningen att fan, de där hade ju kunnat komma precis när vi körde av, säger Robin.

Enligt Trafikverket kan man tillåta högre hastigheter i Norrland, även när det saknas mittseparering, eftersom det inte är så stor sannolikhet att man möter någon.

– Jag tycker personligen att det är skitsnack, man möter ju folk hur mycket som helst, och speciellt efter sådana här vägar, säger Robin Isaksson.

Uppdrag gransknings reportage “Dödens kurva” sänds onsdag 25 september i SVT1 20.00 – du kan se det på SVT Play. Granskningen av vägar fortsätter under veckan på svt.se.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dödens kurva

Mer i ämnet