Företaget Hairtalk har i flera år sagt att de säljer ”Fairtrade-hår”, trots att sådan certifiering inte finns i hårbranschen. ”Det är vilseledande marknadsföring”, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket. Foto: TT

Konsumentverket kritiserar hårföretag som kallar sig etiska

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Konsumentverket är kritiskt till att hårföretag kallar sina produkter för etiska. Och att som Hairtalk säga att håret man säljer är Fairtrade – det är vilseledande marknadsföring, enligt myndigheten.

Flera företag som säljer löshår i Sverige marknadsför sig med en etisk profil, att håret framställs på ett etiskt sätt. Man hävdar bland annat att de som rakar av sig sitt hår i religiösa tempel i Indien ersätts ekonomiskt. Men Uppdrag granskning kan visa att det inte stämmer.

SVT PLAY: Se hela reportaget här

Hårindustrin

Det är istället templen som säljer håret till hårförlängningsföretag. Pengarna sägs ofta delvis gå till välgörande ändamål, men inte heller det är alltid sant. Templet som Uppdrag granskning besöker säger själva att deras intäkter från hårförsäljningen går till att underhålla templet.

– De här personerna får ju inte direkt betalt så där kan man ganska enkelt konstatera att det här är vilseledande marknadsföring, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket, som har sett Uppdrag granskning om löshårsindustrin. 

Hon tycker det är allvarligt att företag svepande använder begreppet etiskt utan att kunna svara på vilka kriterier som den formuleringen i så fall ska uppfylla. Det kan vara vilseledande marknadsföring. Risken är att konsumenten tror att något är bättre än det är. Och vad som anses rättvisa villkor kan variera från person till person, menar hon.

LÄS MER: Bloggare tycker till om handeln med löshår: ”Det känns smutsigt”

Fairtrade finns inte 

Hairtalk har i flera år sagt att de säljer ”Fairtrade-hår”, trots att någon sådan certifiering inte finns i hårbranschen. Sedan Uppdrag granskning börjat ställa frågor om märkningen har företaget tagit bort termen. 

 – Vi har ändrat allt marknadsföringsmaterial nu till etiskt handlat hår, och vi beklagar verkligen att det har skett. Det är en miss som vi skulle ha tagit hand om tidigare, att det står Fairtrade och rättfärdig handel, säger Dag Fredrik Ramberg, partner på Hairtalk.

LÄS MER: Multinationellt företag hittade på Fairtrade-märkning

Hur allvarligt är det att använda begreppet Fairtrade?

– Etiskt är ju inget vedertaget begrepp men genomsnittskonsumenten känner till Fairtrade-märkningen. Kanske inte exakt vad den innebär, men det finns ett hum om att det krävs bra arbetsförhållanden. Så det ser jag som ännu mer allvarligt – att man använder en sådan formulering utan att vara certifierad, säger Elin Häggeborn på Konsumentverket.

Kräv svar av företaget

Om man vill köpa löshår som är framställt under rättvisa villkor under hela arbetskedjan inklusive arbetsförhållanden och med miljöhänsyn då bör man själv granska marknadsföringen, tycker Elin Häggeborn. Se vad företagen utlovar, ställ frågor och kräv svar.

LÄS MER: De gör hårförlängningar för fyra kronor i timmen

– Sen är det möjligt att företagen inte vill svara. Det verkar ju inte riktigt som man vill uppge vilka fabriker man använder sig av eller svara på hur man kontrollerar sina externa leverantörer och då kanske man ska låta bli att handla av sådana företag, säger Elin Häggeborn.

Uppdrag gransknings reportage Hårindustrin sänds onsdag den 4 oktober klockan 20:00 i SVT1.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hårindustrin

Mer i ämnet