Avslöjandet fick stort genomslag och miljöminister Karolina Skog var mycket kritisk till hur branschen tillverkar och fraktar tonvis med nya kläder för att sedan bränna upp dem.
– Det innebär en oerhört stor miljöpåverkan, och om de går rakt till förbränning – helt i onödan. All miljöpåverkan är ju dålig men man kan känna en större frustration över den när den inte ens blir till användbara produkter, sa miljöministern.
Anledningen till förbränningen menade företagen bland annat var på grund av för höga halter av kemiska ämnen och mögelskador under transport. Men UG kunde också berätta hur både Kappahl och Fristads bränt tonvis med fullt användbara kläder.
Skapade rubriker i USA och Japan
Samma dag som reportaget sändes skrev många medier i Sverige om avslöjandet men också våra grannländer Danmark, Norge och Island fångade upp granskningen. Liksom branschtidningar som Fashion United i Storbritannien och Just Style i USA.
Därefter plockade den ryska nyhetsbyrån Sputnik upp storyn under rubriken ”H&M Hypocrisy: Fake Charity, Incinerated Clothes Amid 'Green' Campaign”, som då spreds till länder som Tjeckien, Litauen, Vietnam och Polen.
Även Forbes upplaga i Kazakstan och Yahoo news i Japan skrev om granskningen, liksom ett flertal andra ryska och polska medier.
Fångades upp av Teen Vogue
Under helgen skrev sedan affärsnyhetsbyrån Bloomberg en artikel om hur fossila bränslen fasas ut på värmeverket i Västerås och tog då även upp UG:s avslöjande. Därmed spreds nyheten ytterligare till tidningar som New York Post, Mashable, der Spiegel, Quartz, the Indiatimes och Independent.
Även modemagasin som Harpers Bazaar och Teen Vogue fångade upp den nyheten – dock utan att nämna SVT.
Uppdrag gransknings reportage Brännbart mode sändes klockan 20 i SVT1 och SVT Play onsdagen den 22 november 2017.