Fristads är ett av företagen som ingår i kartläggningen av förbränning av kläder i Sverige. I går kunde Uppdrag granskning avslöja att företaget 2016 brände 4,8 ton kläder – inte för att de innehöll några giftiga ämnen, utan för att Fristads har tillverkat kläder som kunderna senare inte velat ha.
Ett av skälen som angetts är att kunderna bytt logotyp.
Fristads medger att de lämnat felaktiga uppgifter
Företaget har i kontakt med Uppdrag granskning hävdat att framställningen är vilseledande eftersom viktig information inte framgår.
”Långt innan denna granskningen har (vi) identifierat detta problem och gjort åtgärder vilka har slagit igenom under 2017 och som kraftigt har reducerat antalet plagg som vi tvingas destruera”, skrev företagets marknadsansvarige Jonatan Andersson i ett mejl.
Nu kan Uppdrag granskning avslöja att detta inte stämmer. Bara hittills i år har Fristads bränt 10,4 ton fullt användbara kläder. Bara vid ett tillfälle, den 6 september i år, brände företaget 7,68 ton. Det framgår från fakturor och destruktionsintyg från Borås energi och miljö som garanterar att varorna har krossats, bränts och att dess ursprung inte ska kunna spåras.
När vi visar företaget dokumentationen medger de att de lämnat felaktiga uppgifter om lasterna med kläder som skickats till förbränning.
”Kunden har inget behov för produkterna”
”Brister i våra rutiner för uppföljning av detta har medfört att de inte var med i de underlag som vi tidigare har refererat till. Det här kommer givetvis åtgärdas som en följd av detta”, skriver Jonatan Andersson i dag i ett mejl.
Företaget säger inte exakt hur många plagg det handlar om år 2017 men det motsvarar omkring 15.000 plagg, beräknat utifrån de uppgifter som företaget tidigare har lämnat om kläderna som de bränner.
Fristads medger nu även att det finns en rad alternativ som de kan vidta istället för att bränna sina produkter: Att kunderna som kläderna är tillverkade för får ta emot dem även om de inte vill ha dem, att kläderna märks om eller att de skickas till välgörenhet. Först efter det ska de destrueras.
”De produkter som är destruerade på dessa intyg är kundunika plagg som vi lagerför. Av olika anledningar har kunden inget behov för produkterna längre och har bett oss destruera dem”, skriver företaget.