Uppdrag granskning har i flera månader granskat Tillväxtverket och avslöjar i morgon, onsdag, missförhållanden kopplat till det så kallade korttidsstödet som skulle hjälpa företag som drabbades hårt under pandemin.
Totalt har myndigheten fattat 80 000 beslut och över 7 000 av dessa har överklagats.
Myndigheten är enligt förvaltningslagen skyldig att skyndsamt lämna över alla överklaganden till domstol – men i förra veckan låg över 5200 ärenden på hög hos Tillväxtverket.
Ska lämnas över skyndsamt
Överklaganden kan handla om allt från den så kallade “jämförelsemånaden” och legitimering vid avstämningar till att företagen ansett att fel beslut har fattats av andra anledningar.
När Uppdrag granskning började ställa frågor till Tillväxtverket tog det plötsligt fart på myndigheten. Nu råder kaos på Förvaltningsrätten i Stockholm, som normalt handlägger 40 000 ärenden per år – men har på bara fyra dagar fått in över 5 000 ärenden från Tillväxtverket.
– Jag har inte varit med om något liknande tidigare. Det här kom ju överraskande för oss. Vi arbetar med den här målanhopningen för att ta hand om det på bästa sätt. Och vi håller på att flyttar resurser internt för att kunna registrera dom här målen och vi har också övervägt att ta hjälp från andra domstolar, säger förvaltningsrättens lagman Stefan Holgersson.
Vad säger du om att ärenden har blivit liggande på en myndighet på det här sättet?
– Det är mycket olyckligt. Och det står ju i strid mot den reglering som finns.
Saknas avgörande uppgifter
Normalt sett ska ärendena vara kompletta med underlag. Men Tillväxtverket haft bråttom att skicka in ärenden och det saknas avgörande uppgifter, i vissa fall går det inte att registrera överklagandena.
”På grund av extrem arbetsbelastning begär vi anstånd att komplettera med övriga handlingar snarast möjligt”, skriver Tillväxtverket i många av ärendena.
I går skickade Förvaltningsrätten en begäran om komplettering till Tillväxtverket för att kunna registrera målen. Enligt lagman Stefan Holgersson innebär den fördröjda hanteringen ett stort merarbete för dem.
– Det är ju ingen tvekan om att de borde ha skickat med handlingarna direkt. Nu har de inte gjort det och nu får vi försöka hantera det här så bra som det går från förvaltningsrättens sida.
Tillväxtverket pressavdelning skriver i ett mejl till Uppdrag granskning att de är medvetna om de krav på handläggning som finns i förvaltningslagen och att de arbetar kontinuerligt för att handläggningen ska vara så snabb som möjligt. De skriver också:
“Tillväxtverket har vidtagit åtgärder och sett över våra rutiner för att garantera att överklaganden framöver kommer att överlämnas skyndsamt”.