Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tog emot en utredning om Bromma flygplats framtid. Foto: Fredrik Sandberg/TT, Henrik Montgomery/TT

Utredning: Möjligt att lägga ner Bromma flygplats 2025

Uppdaterad
Publicerad

Det skulle kunna vara möjligt att lägga ner Bromma flygplats 2025–2027 om regeringen fattar de beslut som krävs. Det menar utredaren Magnus Persson som under tisdagen överlämnar sin utredning till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Regeringen bör gå till riksdagen med en skrivelse för att informera om sin avsikt och sina skäl till nedläggning, säger Magnus Persson.

Regeringens inställning är att Bromma flygplats ska läggas ner. Stockholmsflygplatsens vara eller icke vara har under åren vållat en stor debatt, som fick ny fart i våras då planerna meddelades.

En majoritet av riksdagspartierna ger dock tummen ner till nedläggningsplanerna. L, KD och M gjorde gemensam sak i trafikutskottet 29 april då man beslutade om ett negativt tillkännagivande till regeringen. Även SD och C är kritiska.

Turerna kring Bromma flygplats

Långt kvar till 2019 års nivåer

Det kommer ta lång tid innan flyget återhämtar sig till de volymer som rådde innan pandemin, konstaterar regeringens utredare Magnus Persson. Det kan dröja till 2025 men även längre än så, till 2035 eller 2040.

– Vi kommer inte få en återgång till de förhållanden som rådde 2019. Det är oklart om och när vi kommer dit och med vilken struktur, säger Persson på tisdagens pressträff.

Möjligt att lägga ner 2025–2027

Enligt honom bör regeringen genomföra ett antal steg om man vill möjliggöra att statliga bolaget Swedavia genomför en nedläggning av Bromma flygplats. Beslut måste tas om att Bromma flygplats inte ska ingå i det nationella basoutbudet som består av tio flygplatser.

– Regeringen bör gå till riksdagen med en skrivelse för att informera om sin avsikt och sina skäl till nedläggning. Regeringen bör meddela att man avser att ändra i Swedavias bolagsordning, att man tydliggör att man bara ska driva de flygplatser som ingår i det nationella basutbudet, säger Magnus Persson.

I så fall skulle det kunna ta minst tre år, max fem, att avveckla flygplatsen, det vill säga nedläggning någon gång 2025–2027.

Finns Arlandakapacitet

Persson konstaterar också att det på kort sikt finns utrymme på Arlanda. På längre sikt kommer pandemins effekter på flygbolagen att frigöra kapacitet. Ombyggnationer av Arlanda kommer krävas om flygplatsen ska ta över den trafik som Bromma står för i dag.

Liberalerna och Moderaterna tycker är kritiska till att man inte pratar mer om Arlandas kapacitet.

– Det är oseriöst och ansvarslöst av regeringen att diskutera Brommas nedläggning utan att samtidigt prata om kapaciteten på Arlanda. Detta är en viktig framtidsfråga för hela Sverige där en majoritet i riksdagen kräver att beslut tas tillsammans, säger Elisabeth Svantesson (M) till SVT Nyheter.

Centerns Anders Åkesson anser att Bromma fyller en viktig funktion.

– Det finns resonemang som tyder på att Bromma skulle konsolideras till Arlanda men det förutsätter förstärkt markinfrastruktur på Arlanda, där finns en rad frågor som återstår att besvara. Det är klokt om Eneroth går till riksdagen där det ligger två tillkännagivanden om att Bromma inte ska snabbutvecklas, säger Anders Åkesson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Turerna kring Bromma flygplats

Mer i ämnet