Det handlar om ett nytt fenomen som gäckar svenska myndigheter. De första stölderna skedde i slutet av augusti då cirka 70 fartkameror försvann spårlöst. Under september blev det lugnare för att sedan ta fart igen i oktober.
Totalt handlar det om närmare 150 fartkameror som har stulits längs svenska vägar de senaste två månaderna. Varje kamera kommer att kosta runt 250 000 kronor att ersätta, enligt Trafikverket. Det innebär att den totala kostnaden hamnar på närmare 40 miljoner kronor.
– Vi har haft viss skadegörelse tidigare, men inte mycket. Nu har vi avancerade stölder som har eskalerat och sprider sig från Stockholm och inåt landet, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för ATK-verksamhet på Trafikverket.
Har kopplats till ryska drönare
Enligt medieuppgifter har likadana kameror som nu stulits i Sverige upptäckts i ryska drönare som störtat i Ukraina. Men i den video som hänvisas till, där en rysk drönare plockas isär, sitter en Canon-kamera.
Trafikverket använder kameror av ett annat märke.
– Det är ett faktafel. Det är ingenting annat än Nikon-kameror i fartkamerorna, säger Eva Lundberg.
Under natten till den 21 oktober kunde en person gripas misstänkt för inblandning i stölder av stulna fartkameror.
Finns svart marknad
Hans Liwång, docent i försvarssystem vid Försvarshögskolan, ser det som osannolikt att de svenska kameror som nu stulits redan skulle ha hunnit användas i kriget.
– Det är många steg från att en kamera stjäls här till den kan användas. Men jag kan tänkta mig att den svarta marknaden för den här typen av kameror har ökat, säger han.
Enligt Hans Liwång är det troligt att det finns en efterfrågan i Ryssland.
– Om du ska bygga spaningsdrönare är den här typen av lättimplementerade kameror intressanta. Det är en känd svaghet att Ryssland har varit dåliga på att anpassa sig till de tekniska behoven. Nu har de börjat bygga ny teknik själva, säger han.
Säpo uppger att de noterat medieuppgifterna som cirkulerar men vill i övrigt inte kommentera något om de stulna fartkamerorna.