På påståendet ”Jag känner att det är överdrivet” svarar 45 procent av männen att de instämmer helt eller delvis i att metoo-uppropen är överdrivna och även 30 procent av kvinnorna. Foto: TT

45 procent av svenska män tycker me too-uppropen är överdrivna

Uppdaterad
Publicerad

45 procent av svenska män tycker att me too-uppropen är helt eller delvis överdrivna, enligt en undersökning från Novus.

– Jag är så trött på män som saknar förmågan att se utanför sitt eget perspektiv utan bara känner att har de inte upplevt det så finns det inte, säger Ulric Jansson, feminist och föreläsare.

I snart två månader har me too-uppropen fortsatt att komma – kvinnor från bransch efter bransch har delat med sig av sina vittnesmål om utsatthet, trakasserier och övergrepp. Men det har också funnits motröster – kritik mot att förövare pekats ut och debattörer som menat att det gått för långt.

I en Novus-undersökning som SVT Nyheter beställt har 1.022 personer fått flera olika frågor kring me too-uppropen. På frågan ”Vad känner du för uppropen kring #metoo?” har de svarande fått instämma helt, delvis eller inte alls i olika påståenden.

Kampanjen #MeToo

På påståendet ”Jag känner att det är överdrivet” svarar 45 procent av männen att de instämmer helt eller delvis i att me too-uppropen är överdrivna och även 30 procent av kvinnorna. Men en majoritet – 52 procent av männen – anser inte att det är överdrivet. Motsvarande siffra för kvinnor är 65 procent.

”Män bör läsa varje vittnesmål”

Ulric Jansson, som föreläser om jämställdhet för män, är inte överraskad över att så många män ändå anser det vara överdrivet.

– Det är ett manligt fenomen – man ögnar igenom något och anser sedan att man kan ha en åsikt. Frågan är hur många män som verkligen har läst igenom de här vittnesmålen. Man borde tvinga dem att läsa igenom varje vittnesmål – sen kan man ställa frågorna om det är överdrivet eller en häxjakt på män, säger han.

Ulric Jansson föreläser om jämställdhet. Foto: Privat

Ulric Jansson tror att förklaringen i att så många män tycker att kvinnornas vittnesmål är överdrivna bottnar i oförmågan att se strukturen där de själva är normen.

– Dessa män saknar den empatiska förmågan att se något annat livsperspektiv än sitt eget, för de har aldrig tvingats att göra det. De kan helt enkelt inte sätta sig in i hur det kan vara att vara kvinna. Jag kan till viss del förstå det – för om du tutar i män att det är ”du som sätter ribban och alla ska förhålla sig till dig” – då blir det en process när man vill bryta det.

”Osmakligt att påskina att kvinnor utnyttjar metoo”

45 procent av de tillfrågade männen anser att me too-uppropen helt eller delvis är en häxjakt på män – och även 30 procent av kvinnorna. Ulric Jansson tycker inte att det är en häxjakt men kan samtidigt förstå att män upplever uppropen som skrämmande.

– När man öppnar locket och ett så här uppdämt raseri släpps ut, kan det upplevas som väldigt läskigt. Men att ens påskina att kvinnor utnyttjar #metoo som ett sätt att hämnas är så osmakligt, det är att avväpna hela rörelsen.

En krock mellan berättelserna och den egna erfarenheten

Torbjörn Sjöström, vd för Novus som står bakom undersökningen, pekar på en tidigare undersökning från Novus där 43 procent av männen och 32 procent av kvinnorna svarat att de inte sett någon bli sexuellt trakasserad. Han menar att eftersom få sett, kan det då upplevas som överdrivet. 

– Färre män har sett övergrepp, kvinnor däremot har sett och utsatts för detta i högre grad. Men de som inte sett detta är sannolikt inte ouppmärksamma utan det är snarare på grund av att det sannolikt sker dolt från insyn. Så är man inte offer eller förövare så ser man inget.

Torbjörn Sjöström menar att det för en del kan bli en krock mellan berättelserna i media och den egna erfarenheten.

– Känner man inte alls till detta och sedan ser en massiv mediabevakning kan det se ut som alla drabbas av detta överallt på till exempel arbetsplatser samtidigt som man själv kanske levt ett längre yrkesverksamt liv och inte sett något alls.

Så gjordes undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av SVT och genomfördes i Novus Sverigepanel med 1022 intervjuer på ett riksrepresentativt urval på åldern 18 – 79 år den 23 – 29 november 2017. De tillfrågade fick svara på fem frågor med följdfrågor där de antingen fick fick välja om de höll med om olika påståenden eller välja om hur mycket de instämmer. Kategorierna för instämmande var: Instämmer helt, instämmer delvis, instämmer inte särskilt, instämmer inte alls, vet ej, instämmer helt/delvis och instämmer inte särskilt/inte alls.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kampanjen #MeToo

Mer i ämnet