Dataanalysföretaget Cambridge Analytica ska ha tankat ner personlig information om över miljontals Facebookanvändare och sålt sina tjänster till president Donald Trumps valkampanj 2016.
Nu avslöjar nyhetsbyrån TT att personliga uppgifter från 55 337 svenska Facebookkonton kan ha hamnat hos Cambridge Analytica.
Men det är bara tolv svenska användarkonton som själva har laddat ner den app som företaget använde sig av för att få del av uppgifterna.
De flesta i USA
Majoriteten av de 87 miljoner användarna, drygt 70,6 miljoner, finns i USA, enligt Facebooks beräkningar. Resten är fördelade över en rad länder, däribland Filippinerna (omkring 1,2 miljoner), Indonesien (1,1 miljoner) och Storbritannien (1,1 miljoner).
Från och med 9 april kommer användare få en länk högst upp i sitt nyhetsflöde där de kan se vilka appar de använder sig av, skriver Peter Münster, kommunikationschef för Facebook i Norden.
Behöver inte vara orolig
Svenska Facebookanvändare behöver sannolikt inte vara oroliga även om deras uppgifter har hamnat hos Cambridge Analytica. Det menar Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen som arbetar för att sprida information om internet.
– Om det liknar det vi pratar om i samband med Cambridge Analytica handlar det framför allt ens namn, vilka sidor man gillar och grupper man är med i. Risken för att ens personliga data kommer på avvägar är inte så stor och det är inte så mycket man kan göra för att skada en enskild person med de här uppgifterna, säger han till SVT Nyheter.
Teoretiskt sett skulle uppgifterna kunna användas för att bilda sig en uppfattning om ett kollektiv.
– Ett företag skulle kunna se att du troligtvis röstar på ett visst politiskt parti om du till exempel gillar Hasse ”Kvinnaböske” Andersson och schäferhundar. Det värsta som kan hända är att någon riktar annonser mot dig för att de tror att du är mottaglig för deras budskap.