Inom EU har de flesta länder skärpt miljökraven för att en bil, ska klara besiktningen. Men Sverige utmärker sig med att tillåta högre halter av partiklar. En regeländring som enligt branschen riskerar kosta många människoliv. Miljökrav är en del av bilbesiktningen som fått ökad betydelse. En bil måste uppfylla krav på bland annat koldioxidutsläpp, kväveutsläpp och partiklar. När EU gjorde en förändring så valde Sverige att sänka gränsvärdena för flera olika utsläpp, däribland partiklar, samtidigt som andra länder istället skärpte kraven.
Före regeländringen 2018 underkändes ungefär 5 procent av alla bensinbilar för miljökraven, men förra året var siffran bara 2,5 procent. För dieselbilar har andelen underkända sjunkit från 3 procent till 1 procent.
”Känns extremt märkligt”
Två tredjedelar av de bilar som tidigare underkändes, fick nu grönt ljus att köra vidare utan åtgärd.
– Sverige sänkte kraven för nästan alla utsläpp och det gör att vi släpper igenom fler skitiga bilar idag. Det känns extremt märkligt med tanke på de miljömål vi har i Sverige, säger Tord Fornander ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen.
Statistiken visar att det var just vid regeländringen som allt fler “skitiga” bilar började godkännas. Ofta är det bilar med dåligt fungerande katalysatorer, eller en lambdasond (syresenor, reds anm) eller luftfilter som behöver bytas.
Allvarligt miljö- och hälsoproblem
Ändrade gränsvärden betyder att senaste året har man släppt igenom 80 000–90 000 bilar som inte klarat besiktningen tidigare år, och där många hade stoppats i andra EU-länder.
Partikelutsläpp är i dag ett allvarligt miljö- och hälsoproblem. Enligt forskningsinstitutet IVL orsakar trafikens utsläpp till luften cirka 3 000 dödsfall varje år. Det kan jämföras med drygt 100 mord eller runt 200 dödsfall i trafikolyckor. Besiktningsbranschen menar att regering och riksdag kunde göra mycket mer.
– Vi tycker Sverige borde ligga i topp snarare än i botten bland EU-länder när det gäller att ställa miljökrav. Det handlar om just de bilar som släpper ut allra mest, säger Tord Fornander.