Starta videon för att lära dig hur du undviker att dras med av säljarnas skrämselanda. Foto: SVT/TT

Allt fler klagar på telefonförsäljarnas skrämseltaktik

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler svenskar känner sig lurade av aggressiva telefonförsäljare som säljer så kallade ID-skyddstjänster. Det visar statistik från Konsumentverket.

– Det är problematiskt och i vissa fall till och med olagligt, säger Martin Sollén, jurist på Konsumentverket.

Enligt honom kan säljarnas antydningar om att just du riskerar att ID-kapas utgöra otillbörlig marknadsföring.

Plus granskar telefonförsäljning

– Vi har sett exempel där väldigt påträngande säljare får det att låta som att du personligen är särskilt utsatt, eller att det till och med pågår ett angrepp mot dig. Och att om du tecknar tjänsten så kan en sån attack stoppas. 

– Som konsument är det viktigt att veta att ingen av dessa tjänster kan förhindra en ID-kapning, säger Martin Sollén till SVT:s konsumentredaktion Plus

Allt fler känner sig lurade

Statistik från Konsumentverket visar nu på ett ökat missnöje med dessa tjänster.

Under perioden januari-april 2020 tog Konsumentverket emot 235 anmälningar mot den här typen av företag, och sammanlagt tog myndighetens tjänst “Hallå konsument” och de kommunala konsumentvägledarna emot 481 klagomål.

Det kan jämföras med september-december 2019 med 112 anmälningar och 476 klagomål. Under maj-augusti 2019 inkom 76 anmälningar och 313 klagomål.

Ett företag sticker ut

Överlägset flest klagande kunder under det senaste året har Nordiska bevakningsgruppen, med 78 anmälningar och 258 klagomål.

Förutom att använda sig av vad Konsumentverket beskriver som vilseledande försäljningsmetoder så har Nordiska bevakningsgruppen också bundit upp kunder i tre år långa abonnemang.

– Allt över ett års bindningstid för såna här tjänster ser vi som ett oskäligt avtalsvillkor, säger Martin Sollén, som just nu driver ett tillsynsärende mot företaget. 

Företaget beklagar

I ett mejl till Plus beklagar Marcus Ericsson, försäljningschef på Nordiska bevakningsgruppen, att de har så många missnöjda kunder. Han skriver att företaget nu har avslutat samarbetet med ett annat företag som utfört telefonsamtalen.

Marcus Ericsson skriver också att företaget har ändrat sin bindningstid till ett år, men har inte velat svara på om de kunder som bundits till tre år kommer att få förkortade avtalstider.

Har du blivit lurad av en telefonförsäljare? Eller har du insyn i branschen? Foto: SVT

ID-skyddstjänster

Enligt Konsumentverket skyddar inte “ID-skyddstjänsterna” mot ID-kapning. Tjänsterna kan visserligen erbjuda hjälp med vissa moment för att hantera följderna av en ID-kapning, men som konsument är det viktigt att inte ryckas med av säljarnas skrämseltaktik:

1. Många ID-skyddsföretag erbjuder assistans med att avvisa obefogade betalkrav. Men du kan redan få generell vägledning kostnadsfritt genom Konsumentverkets tjänst “Hallå konsument, eller via Konsumenternas bank- och finansbyrå. De kommunala konsumentvägledarna kan också ge dig rådgivning och viss praktisk hjälp. 

2. Om säljaren lockar med att “du med deras tjänst snabbt kan få upplysning om att någon tagit en kreditupplysning på dig” är det viktigt att veta att det är information du enligt lag kommer att få ändå. 

3. Om säljaren har ringt upp dig så kan inget bindande avtal ingås muntligen. Oavsett vad som sagts i samtalet kan du därför låta bli att svara på sms:et och då helt undgå betalningsansvar. 

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar telefonförsäljning

Mer i ämnet