– De mest sårbara konsumenterna, till exempel äldre och folk med språksvårigheter, har hamnat i ett sämre läge i många fall, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna till Plusredaktionen, som just nu granskar problem med telefonförsäljare.
– Det blir ännu lättare för oseriösa säljare att lura dem. Konsumenterna övertalas att signera något som de inte riktigt förstår och sedan väntar man tills ångertiden gått ut innan man skickar ut räkningen.
Att fula säljmetoder fortfarande förekommer i branschen bekräftas av flera säljare som Plus har pratat med.
Inga ljudfiler längre
Tidigare, när det var tillåtet att ingå muntliga avtal per telefon, var säljarna tvungna att behålla en inspelning av samtalet som avtalsbevis. Det behövs inte längre när kunden istället måste signera avtalet.
– Då blir det väldigt svårt när konsumenter menar att de blivit lovade något annat muntligt och ljudfilerna inte längre finns kvar, men det finns ändå ett bevis på att man ingått avtalet. Där hamnar konsumenterna i en sämre sits, säger Mattias Grafström.
Jonas Lannering, pressekreterare hos civilminister Lena Micko, säger att tanken med lagändringen varit att ge konsumenter möjlighet att gå igenom avtalet i lugn och ro innan man fattar beslut om man vill signera det.
– Det är naturligtvis olyckligt om det är så att konsumenter, trots lagstiftningen, fortsatt att hamna i oönskade avtal.
Enligt Lannering kommer man från regeringens sida kommer följa upp vilka konsekvenser reformen gett och se till så att syftet med lagen uppnås.
”Vansinnigt”
Den förändring som Telekområdgivarna är allra mest kritiska till är att det numera är fullt möjligt att ingå ett bindande avtal bara genom att svara “ja” på ett sms.
– Det är vansinnigt, det känns inte som man gjort en ordentlig konsekvensutredning på det, säger Mattias Grafström.
– Det är väldigt lätt att begå bedrägerier om man accepterar ett telefonnummer som identifikation. Dels kan säljaren få det att se ut som man ringer från ett annat nummer man i själva verket gör, dels går det att förfalska ett sms från konsumentens telefonnummer.
Vill se begränsning
Telekområdgivarna vill att kraven på identifikationsmetod skärps och man vill också se strängare regler för hur snabbt inpå säljsamtalet avtalet får signeras.
En viktig ambition när skriftlighetskravet infördes var nämligen att konsumenten skulle få tid att i lugn och ro läsa igenom avtalet utan press från säljaren. Det kallas att man har rätt till “skäligt rådrum”, men det är tyvärr något som oseriösa säljare tummar på.
– Antingen försöker man få konsumenterna att signera under säljsamtalet, vilket inte är tillåtet, eller så ringer man upp väldigt nära inpå och vägleder dem hur de ska klicka, och får dem att hoppa över att läsa igenom avtalet.
– Vi skulle vilja att man inför en begränsning för hur snabbt det får gå mellan att avtalet skapas och när det kan signeras, så att man garanterar att konsumenten får en tydlig chans att ta del av avtalet innan man skriver under.