Kan du genomskåda telefonförsäljarnas metoder? Foto: SVT

Så genomskådar du telefonförsäljarnas och eventförsäljarnas fulknep

Uppdaterad
Publicerad

Här är fulknepen som används av oseriösa telefon- och eventförsäljare för att lura kunder. Lär dig känna igen tricken!

Utifrån vår granskning av bluffar kopplat till telefonförsäljning och mobilabonnemang har vi på Plusredaktionen sammanställt en lista med fultrick som du ska passa dig för.

1. ”Som trogen kund ska du få en gåva”

Säljaren säger att du som trogen kund ska få en ”gåva” om du förlänger ditt mobilabonnemang. Men i själva verket handlar det ofta om att du tidigare haft en förhöjd månadsavgift för att du, utöver ditt abonnemang, även gjort avbetalningar på en mobiltelefon som “ingått” i avtalet.

Plus granskar telefonförsäljning

När nu bindningstiden på 24 månader är över och mobiltelefonen är betald borde du kunna få en lägre månadsavgift.  Men istället vill säljaren lura på dig en ny produkt, som ska motivera att månadsavgiften för dig blir den samma – men ger säljaren extra provision.

2. ”Vi ringer från din operatör och vill hjälpa dig att få ner din månadsavgift”

Genom att påstå sig ringa från din operatör, eller någon som samarbetar med din operatör, får säljaren ditt förtroende. Tyvärr kan det vara ren bluff. Genom ledande frågor gissar sig säljaren fram till vad du har för operatör och ungefärlig månadskostnad. I värsta fall luras du signera ett avtal som inte har någon som helst koppling till ditt befintliga abonnemang.

3. “Har du fått din rabatt?”

Säljaren frågar om du fått din rabatt. “Vilken rabatt?”, undrar du, och lånar snällt ut ditt id-kort eller bank-id till säljaren som lovar “kolla upp vad du har för abonnemangslösning idag”. Men i själva verket kollar säljaren upp din kreditvärdighet.

4. Att “maxa kunden” – och säljarens provision

Efter att ha gjort en snabb kreditkoll på kunden försöker säljaren “maxa kunden”, det vill säga sälja på kunden så många abonnemang, eller så hög månadskostnad, som uppdragsgivanden tillåter.

Inom telekombranschen kan säljare ibland samarbeta med flera olika operatörer, som i sin tur ställer olika stränga krav på kunders kreditvärdighet. I första hand kommer säljaren då vilja sälja den operatörs abonnemang som ger högst provision.

Om kunden har för dålig ekonomi för att ta för fler abonnemang hos en viss operatör, kan säljaren försöka sälja produkter från en operatör med lägre krav.

5.  “Det här kommer kosta dig 1 000 kronor” (...och då ingår 4 abonnemang du inte efterfrågat)

Ett sätt för säljaren att lura dig gå med på fler abonnemang än du inser är att bara nämna totalsumman, och få ditt godkännade på den. När du väl får räkningen visar det sig kanske att du, utöver din mobil, även betalar för mobilladdare, högtalare och allsköns produkter som du aldrig beställt, eller som påståtts vara gratis.

6. “För bara 100 kronor extra i månaden får du en jättebra högtalare och powerbank”

En till synes låg månadskostnad blir i slutändan dyr när bindningstiden är 24 månader. Det förekommer att säljföretag köper in billigt skräp som påstås vara värt flera tusen enligt kundens avbetalningsplan.

7. “Scrolla längst ner och signera, inga konstigheter”

Att lova saker som inte alls överensstämmer med avtalet är – tyvärr – en välbeprövad och fortfarande förekommande metod. Att signera avtal man inte läst igenom är därmed en dålig idé, hur tråkigt det än må vara att läsa långa avtal.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar telefonförsäljning

Mer i ämnet