Hösten 2015 i Sankt Petersburg kom frilansjournalisten Lyudmila Savchuk längre än de flesta i sitt arbete med att kartlägga teknikutvecklingens baksida. Hon lyckades infiltrera den numera ökända ryska trollfabriken Internet Research Agency och blev under två månader en del av fabrikens skrämmande propaganda. Hon beskrev hur de under tolvtimmarspass i fabriken massproducerade inlägg som skulle beskriva ett ”enat Ryssland” och ett ”väst på ruinens brant”. Budskapen nådde ut till tiotals miljoner användare.
I en intervju med Businessinsider varnade hon tidigare i år Sverige och svenskarna för påverkansförsök.
Twitter 10 procent bottar
I dag berättar SVT hur den politiska debatten på Twitter till tio procent består av misstänkta botar. Det finns goda skäl att ta siffrorna på allvar och att föra en seriös diskussion om vad det i värsta fall skulle kunna innebära.
När vi analyserar vår data från över 16 000 användare blir det tydligt att migration och kriminalitet är frågor som engagerar. Detta är verkligen ingen överraskning. Men det som är anmärkningsvärt är frågorna som kommer bakom. Långt bakom. Lägger du ihop engagemanget för Försvaret, sjukvården, Sveriges ekonomi och skolan skulle det fortfarande inte peta ner migrationsfrågan från förstaplatsen.
Bilden skiljer sig markant ifrån de undersökningar där olika opinionsinstitut frågat vilka som är väljarnas viktigaste frågor.
Skapar viktiga frågor
Denna skillnad är säkert en återspegling av hur debatten ser ut även utanför sociala medier-bubblan. Men närvaron av misstänkta botar skapar viktiga frågor.
I våra samtal med forskarna Johan Fernquist och Lisa Kaati på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, har de valt att arbeta restriktivt med modeord som ”Troll” och ”Påverkansoperationer” och beskriver i stället i vilken grad den digitala politiska debatten i Sverige är infiltrerad av konton som uppvisar ett automatiserat beteende.
Jag tror det är klokt av flera skäl. När medier, myndigheter och tyckare slår på stora trumman om trollfabriker och påverkansoperationer finns det anledning att sansa sig.
Media-beskrivningen upphakad
Den som skriker högst har inte alltid rätt. Den mediala beskrivningen av botar och trollfabriker har hakat upp sig. Ämnet har precis som Zlatan, midsommarvädret eller dolda sjukdomar en inneboende dragningskraft som alltid tycks hitta sin publik och sina klick.
Den senaste månaden har både Socialdemokraterna i Säffle och Svenskt Näringsliv anklagats för att driva trollfabriker. Detta riskerar att skapa förvirring i debatten och handlar om fenomen som befinner sig ljusår ifrån trollfabriken Internet Research Agency.
Sanningen om den digitala hotbilden mot Sverige är att den är svår att överblicka. Kanske är trollfabriker likt den Lyudmila Savchuk avslöjade redan passé?