Urvalet i kartläggningen består av ledarskribenter på dagstidningar med utgivning minst sex dagar i veckan och en total nettoräckvidd på över 100 000 personer per utgivningsdag. Vi har valt att också ta med ledarskribenter på två nyhetsbyråer som förser ett antal dagstidningar i landet med ledarartiklar och opinionsmaterial.
Med dessa urvalskriterier blir det en skev fördelning av politisk färg med en klar majoritet av liberala och borgerliga ledarsidor. För att kompensera denna skevhet något har vi kompletterat urvalet med ytterligare fem dagstidningar med tendens till vänster.
Enligt Kungliga Bibliotekets förteckning över svenska dagstidningars politiska tendens saknas det ledarsidor med uttalad tendens för riksdagspartierna Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.
Omfattning
Kartläggningen gjordes under åtta veckor, 20 mars till 17 maj 2018, och materialet omfattar 108 600 tweets. Totalt är det drygt 16 200 Twitter-konton, inklusive ledarskribenterna, som ligger bakom inläggen.
Ledarskribenterna står för drygt 16 900 inlägg, vilket motsvarar 15 procent av inläggen i kartläggningen. Av dessa är 11 900 antingen retweets eller svar på andras inlägg, och 5000 är inlägg utan koppling till andra Twitter-användare. Övriga Twitter-konton står för 91 700 inlägg, varav 52 500 är retweets och 39 100 är svar på ledarskribenternas inlägg.
Automatiserat beteende
Vi har även analyserat aktiviteten hos Twitter-kontona i materialet. Bland de konton som både retweetar ledarskribenternas budskap och har en ovanligt hög aktivitet har vi valt ut ett stickprov på drygt 100 konton som vi låtit FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, analysera i ett dataprogram särskilt utvecklat för att upptäcka automatiserat beteende på Twitter.
Av de 100 kontona var det 14 stycken som uppvisade ett sådant automatiserat beteende, det vill säga är konton som sannolikt postar automatiska Twitter-inlägg.