– Jag vill att man ska lagstifta om att man särskilt ska beakta resultatet på nationella prov när man sätter betyg, säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S) i Aktuellt.
Skolverkets huvudsyfte med nationella prov är att det ska bli möjligt att göra en likvärdig bedömning och betygsättning mellan elever och mellan olika skolor.
LÄS MER: Samma provresultat ger olika betyg i olika kommuner
Stora skillnader
Men SVT:s granskning har visat att det finns stora skillnader mellan skolor i hur man tolkar nationella provens betydelse för slutbetyget.
Vi har kunnat visa att i vissa kommuner får mellan 40 och 50 procent av eleverna högre betyg än sina provresultat.
Vi har också kunnat visa att friskolor på gymnasiet höjer betygen mer än kommunala i förhållande till resultaten på nationella prov.
LÄS MER: Friskolor ger oftare snällbetyg
Nationella prov ska beaktas
Det här oroar gymnasie- och kunskapslyftsministern.
– Tyvärr är det inte första gången vi ser dessa skillnader. För varje mätning och rapport vi får där det här syns blir jag alltmer orolig för betygssystemet och betygssystemets legitimitet.
Klart och tydligt
Därför vill Anna Ekström nu gå till riksdagen med ett förslag om lagstiftning om att nationella prov ska vägas in i betygen.
– Jag vill se till att det står klart och tydligt i regelverket att skolorna och lärarna ska särskilt beakta nationella provet när man sätter betyg, säger hon i Aktuellt.
Läraren vet bäst
Anna Ekström betonar dock att nationella provet ska vara ”betygsstödjande” men inte ”betygsstyrande” när man sätter betyg. En elev kan fortfarande ha en dålig dag, eller skriva mycket bättre på nationella provet än vad den egentligen kan.
– Fortfarande är det så att det är läraren som vet bäst vad en elev kan, men så här stora avvikelser, det tycker jag inte att vi ska tolerera, säger Anna Ekström.