• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: JESSICA GOW / TT

Flera fel kring trygghetslarmen – vårdtagare hittad död efter dubbel fördröjning

Uppdaterad
Publicerad

Höstens kaos kring försenade trygghetslarm borde inte komma som någon överraskning. Det menar anställda hos leverantören Tunstall, som berättar om återkommande driftstörningar och andra fel. I ett fall i fjol fördröjdes ett larm av både Tunstall och kommunen, och när personalen kom fram hade vårdtagaren avlidit.

Tunstalls system används av över hundra kommuner och ska ge trygghet åt tusentals äldre och kroniskt sjuka i hela landet. I höst har bolaget fått hård kritik efter omfattande förseningar, som i flera fall fått allvarliga konsekvenser och i Luleå kopplas till ett dödsfall.

Efter uppmärksamheten har flera nuvarande och tidigare Tunstall-anställda hört av sig till SVT för att berätta om tidigare brister.

De otrygga trygghetslarmen

– Det blev stopp hela tiden. Och när vi sen skulle jobba ikapp så kunde larm tappas bort, säger en person.

Tunstall bekräftar att man haft problem med driftstörningar, något som man bland annat förklarar med störningar hos sin telefonoperatör.

– Inga larm är tappade. Det kan ha varit en fördröjning däremot, säger vd:n Johan Lenander.

Muntlig erinran efter dödsfall

Bilden av tidigare problem bekräftas också av en rad kommunala felrapporter som SVT begärt ut.

I Trollhättan upptäckte man i fjol att Tunstall i ett stort antal fall missat kontrollsamtal till personer som inte använt sina larm. Enligt rapporten hittades en person avliden först efter tre månader.

I Motala inträffade i fjol en annan allvarlig händelse. En brukare larmade på sitt trygghetslarm, men larmet fördröjdes i flera led – först hos Tunstall där det tog 30 minuter innan bolaget larmade hemtjänsten, och sedan hos hemtjänsten där man hade problem att hitta rätt nyckel till personens bostad. När man kom fram var personen avliden.

Tunstall ska ha gett en muntlig erinran till en anställd som inte följt bolagets rutiner.

”Jätteolyckligt”

Och problem har funnits flera år bakåt. Redan 2014 rapporterade IDG om kritik mot Tunstalls digitala trygghetslarm.

Och 2018 beslutade Ronneby kommun att häva ett kontrakt efter ”återkommande svårigheter att leverera tjänsterna enligt avtalet”. I ett pressmeddelande hette det att ”t ex går inte alltid alla larm fram.”

Tunstall beklagar problemen och uppger att alla system i dag fungerar som de ska.

– Det är jätteolyckligt det som skett. Vi arbetar stenhårt med hög bemanning för att säkerställa hela larmkedjan, att det är en trygg och bra tjänst för våra äldre och kroniskt sjuka, säger vd Johan Lenander.

Vet du mer? Kontakta SVT:s reporter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

De otrygga trygghetslarmen

Mer i ämnet