Tillsammans med Ica och Coop så står Axfood för 90 procent av marknaden. City Gross har i dag 42 butiker framförallt i de södra delarna av landet med en marknadsandel om cirka tre procent.
Matkedjan har sedan en tid tillbaka gått med förlust, vilket är ett resultat av den höga inflationen.
– När man är liten och ensam är det svårt att fightas med priser, säger Ulf Mazur på den oberoende sajten Matpriskollen.
Påverkan på priserna
I och med köpet av City Gross växer de tre matjättarna på marknaden, vilket i sin tur kan påverka kunderna.
– Högre koncentration innebär lägre konkurrens, vilket inte brukar leda till lägre priser, säger Ulf Mazur.
Trots det tror Mazur att köpets utfall kommer påverkas av vad koncernen väljer att göra med kedjan och att det därför inte behöver betyda högre matpriser.
Han menar att det tvärtom kan få motsatt effekt, om City Gross blir en starkare aktör som kan stå upp mot de andra butikerna.
– Vill man vässa priserna på City Gross då kan det vara riktigt bra för matpriserna. Det här är ju stora butiker, vill de bli aggressivare med City Gross gagnar det konsumenten, säger han.
Vill stärka konkurrenskraften
I det pressmeddelande där koncernen gick ut med köpet skriver Axfood att de har som mål att stärka kedjans konkurrenskraft.
– Vi ser fram emot att tillsammans arbeta för att stärka kedjans position och tydligare utmana de stora aktörerna inom det växande stormarknadssegmentet, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood i ett pressmeddelande.
För att affären ska bli av måste den först godkännas av Konkurrensverket eller EU-kommissionen.