Emanuel Reinholdsson från Arvika köpte i våras biljetter till en konsert i Oslo med filmkompositören Hans Zimmer. Emanuel och hans familj körde 16 mil till Norge men när de kom fram till biljettluckan på arenan blev det tvärstopp.
– När vi skulle blippa biljetten i kassan kom det upp ”icke giltig” och då fick man ju världens klump i magen och hjärtklappning, säger Emmanuel Reinholdsson till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Biljetterna hade Emanuel köpt via Viagogo och de visade sig vara falska.
Betalade dubbelt pris
Elsa Widerberg i Nacka är besviken på sajten efter att i somras ha googlat på biljetter till Harry Styles Sverigekonsert nästa år. Viagogo kom upp bland de översta sökträffarna och Elsa klickade vidare in i tron att det var den officiella biljettsajten.
Viagogo gav på sajten sken av att biljetterna snart var slut och Elsa, som ville försäkra sig om att få en biljett, klickade hem en biljett för drygt 1500 kronor.
Av en slump snubblade hon några veckor senare in på den verkliga officiella biljettsajten. Där kostar biljetten 750 kronor, bara hälften av vad hon själv betalat.
– Jag blev lite ledsen och tänkte varför kollade jag inte ordentligt, säger Elsa Widerberg till konsumentredaktionen Plus.
Säljer andrahandsbiljetter
Hittills i år har Konsumentverket fått in 39 anmälningar på Viagogo, som har sitt säte i Schweiz.
Företaget uppger att det samarbetar med stora multinationella arrangörer, men säljer främst biljetter i andrahand. På hemsidan är det inte tydligt vem du som konsument köper biljetten av.
För att få sälja biljetter via sajten måste man registrera sig som medlem, men Viagogo tar inte äganderätten till biljetten, utan fungerar som i princip vilken köp- och säljsajt som helst.
På sin sida ger dock Viagogo sken av att ha en garanti som ska skydda köpare mot tvivelaktiga andrahandsförsäljare. I villkoren står bland annat att ”när köparen och säljaren påbörjat en transaktion täcks alla transaktioner av viagogos garanti.”
Men avtalstexten är tvetydigt formulerad och när Emanuel Reinholdsson kontaktade Viagogo i efterhand för sina falska andrahandsbiljetter fick han ingen hjälp.
LÄS MER: Konsumentverket kan inte granska Viagogo.se
– De svarade på engelska att vi är ledsna att det här uppkommit och att någon från Viagogo kommer att kontakta dig. Men den kontakten har jag väntat på i sex månader, säger Emanuel Reinholdsson.
SVT:s konsumentredaktion Plus har sökt Viagogo för en kommentar men inte fått något svar.
Här kan du följa Plus löpande publiceringar om andrahandsbiljetter – och tipsa vår reporter
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.