Martin Karlberg, forskare i pedagogik vid Uppsala universitet. Foto: Pressbild

Bråk och stök i klassrummen – chatta med skolforskaren

Publicerad

Bråk, skrik och stök gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna, enligt en ny SVT-enkät. Samtidigt känner sig många nyutbildade lärare dåligt rustade för att skapa studiero.

Vad undrar du om skolan och situationen i klassrummen? Ställ dina frågor till Martin Karlberg, forskare i pedagogik vid Uppsala universitet.

Chatta med skolforskaren Martin Karlberg

Helena • Hej!
Hur ser du på specialpedagoger och speciallärares roll i skolan? Behövs de? Hur kan de göra störst nytta?

Jag är positiv till både speciallärare och specialpedagoger, de har ju lite olika roller. Man får dock inte glömma av att det viktigaste är att ordinarie lärare ska ges förutsättningar att bedriva undervisning för hela klassen.

Hej! Nu avslutar vi chatten, tack för alla frågor!

Jan Boberg • Mer tid för planering? Har inte de flesta lärare idag 10 timmar i veckan för planering och möjlighet att utveckla sig. Räcker inte det?

Mycket av lärares planeringstid går åt till möten och föräldrakontakter. Många lärare upplever att de inte har tillräckligt med tid för planering.

Patrik • Vore det inte bättre att minska klassernas storlek för att minska stökigheten i klassrummet. Ett klassrum med 20 elever och ”glersare” mellan skrivborden borde vara enklare att utbilda då läraren får mer tid för eleverna än närmare 30 elever i klassrummet.

Låter som en bra idé!

Peter Wahlström • Det förvånar mig att du inte nämner ngt om föräldraansvaret så som utbildningsministern tydligt uttalar. Föräldraansvaret har minskat betydligt, är min erfarenhet som lärare!

Vi löser inte särskilt mycket med att påpeka att föräldrar har ett ansvar. Att föräldrar förmanar, och tjatar på barnen löser inte problemen i skolan. Min erfarenhet är att elever inte sköter sig bättre i skolan bara för att deras föräldrar säger till dem att skärpa sig. Skolan kommer tyvärr inte undan arbetet med att bidra till elevernas fostran.

Sanna • Jag jobbar som lärare sedan 28 år tillbaka och tycker att jag har tid att planera min undervisning men det spelar ingen roll när man har 32 elever i en klass. Du hinner helt enkelt inte med alla.

Jag förstår att detta är en svårighet.

Michael • Det är varje elevs ansvar att komma i tid, ha med sig läromaterial, penna och sudd. Det är också varje elevs ansvar att inte störa i klassrummet.

Elever har givetvis ansvar, i förhållande till ålder och mognad. Lärare har också ett ansvar för ordningen i klassrummet, ett större ansvar är eleverna.

Bengt Ahlberg • När jobbade du som lärare sist?

Länge sedan, mer än 20 år sedan. :-)

Eva Gustafsson • Vad menar du med ”mer tid att förbereda lektioner”? Skall man då sänka tiden för undervisning - eller hur skall man gå till väga?

Jag är positiv till att man ska reglera hur mycket lärare ska undervisa och att man ska se till att lärare har tillräckligt med tid för planering.

Henrik • Hur ser du på att vi inte kan skapa en trygg miljö för barnen, den här arbetsmiljön skulle vi aldrig acceptera för vuxna, varför ställer vi inte högre krav på skolan och staten ? Det är ju plikt . Dessutom varför ska vi tvinga in barnen i förskolan från 5 års ålder detta skapar otrygga barn är min bedömning.

Jag tycker att vi ska ställa krav på skolan och staten att säkerställa att eleverna har en god lärandemiljö. Det kommer att kosta pengar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.