Centern vill att de 750 miljoner kronorna satsas dels på test- och demoanläggningar för biobränslen, dels på forskning om teknisk utveckling inom flygbranschen.
Tanken är att branschen själv måste skjuta till medel för att få ta del av de statliga pengarna.
”Rimligt” med stöd
Centern räknar med att inom tre år kunna ha de större test- och demoanläggningarna på plats.
Lööf uppger att vi kommer att vara beroende av flyget även i framtiden och att flyget därför måste bli miljövänligare.
– Då är det rimligt att också flyget får forskningsmedel för att kunna ställa om, säger C-ledaren.
Lööf pekar på att moderna motorer redan i dag kan flyga på 100 procent biobränsle, men på grund av säkerhetskrav finns ett tak på 50 procent. Fossilbränsle är dock betydligt billigare, eftersom produktionen av biobränsle är så låg.
Fler förslag
Annie Lööf räknar med att Centers förslag bidrar med att få upp produktionen.
– Flygbranschen har ju själva pekat ut att man vill vara fossilfri 2030, säger hon.
På frågan om flygets utsläpp minskar tillräckligt snabbt med Centerns politik, svarar Lööf att partiet har fler förslag. Till exempel krav på obligatorisk inblandning av biobränsle i flygbränsle och förändrade start- och landningsavgifter som gynnar miljövänligt flyg.
TT: Behövs inte också en flygskatt?
– Vi kommer inte att klara den gröna omställningen med symbolåtgärder och bakåtsträvande politik. Den flygskatt som regeringen har är just en symbolåtgärd, säger Lööf.