Genom satellitdata kan man se att halterna av kvävedioxid har minskat rejält sedan januari, bland annat i norra Italien, efter att både produktion och biltrafik minskat i landet.
Minskat i Sverige
SVT har fått ta del av data från miljöförvaltingarna i Sveriges tre största städer. Det är tydligt att det är samma effekt på kvävedioxidutsläppen även där. Stockholm och Göteborg har 30-40 procent lägre i år jämfört med tidigare år. Göteborg hade ett högt utsläpp i slutet av månaden, det beror förmodligen på att väderförhållandena just den dagen gjorde så att kvävedioxiden låg kvar i luften, menar Tora Tomasdottir. Malmös halter av kvävedioxid är däremot inte så mycket lägre än tidigare år.
– Det kan bero på att vi får in kontinental luft på ett annat sätt där. Det kan också bero på att trafiken inte minskat lika mycket i det området, säger SVT:s meteorolog Tora Tomasdottir.
Samtidigt har kvävedioxidhalterna i luften har minskat under många år. Bland annat eftersom att vi kör med bättre bilar nu jämfört med tidigare. Dessutom är vädret något som kan påverka mycket.
– Är det vindstilla så blir halterna högre och är det blåsigt så blåser kvävedioxiden bort.
Ofta pratar man om koldioxid när det handlar om utsläpp. Skillnaden mellan kvävedioxi– och koldioxidutsläpp är att den förstnämnda påverkar här och nu på ett annat sätt medan koldioxiden påverkar i ett längre perspektiv, eftersom den åker upp i atmosfären och bidrar till växthuseffekten.
– Kvävedioxid vill vi inte ha. Det stör våra luftvägar och är varken bra för miljön eller för vår hälsa. Men koldioxid och kvävedioxid går ofta hand i hand. Om vi har mycket utsläpp av kvävedioxid så brukar vi ha det av koldioxid också, säger Tora Tomasdottir.