M, KD, SD och L har kommit överens om att sänka reduktionsplikten, det vill säga inblandningen biodrivmedel i bensin och diesel. I praktiken vill man sänka nivån till 6 procent för diesel, vilket är EU:s miniminivå. I dag krävs det 30 procent i all diesel.
Sänkningen skulle öka Sveriges utsläpp med omkring 10 procent, enligt Klimatpolitiska rådets beräkning.
Naturvårdsverket varnar för att förslaget troligen kommer att leda till att Sverige missar sina egna klimatmål till 2030.
”Sveriges klimatmål kvarstår”
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch framhåller i SVT:s Agenda att ”Sveriges högt ställda klimatmål kvarstår”.
– Men vägen dit går genom elektrifiering, inte genom att låta människorna med de minsta ekonomiska marginalerna betala priset för ohållbara ekonomiska och politiska beslut, säger hon.
På sikt kommer människor att köra sin bil på el eller vätgas eller något annat, inte på bensin och diesel, säger Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson.
– Det är väl rimligt att tänka sig. Men skulle alla bensin- och dieselbilar vi har i dag börja gå på el så skulle vi inte ha el. Det är de förutsättningarna vi måste bygga ut. Vi måste våga bygga kärnkraften och vi måste våga bygga ut laddinfrastruktur som måste finnas i landet.
Men här handlar det om utsläppen från trafiken de närmaste åren – hur ska man nå klimatmålet som bara är 7-8 år framåt i tiden?
– Man kan tycka att det är helt avgörande att vi 2030 når det här målet – eller så är det avgörande att Sverige inte blir fattigare, så att vi kan nå målen till 2045.
”Görs för att få ner priserna”
Johan Pehrson, partiledare för Liberalerna, understryker att det rör sig om en tillfällig sänkning av reduktionsplikten och syftet är att ”klara av mycket företagsamhet och människors ekonomi”.
– Det är därför detta görs – för att få ner de enorma priser som just nu råder på inte minst diesel, som påverkar jordbruk och skogsbruk och företag men också människors vardag.