I våras berättade SVT om äldre företagare som lurats att tacka ja till abonnemang och prylar från Dialects telefonförsäljare. Efter granskningen slutade bolagets vd och både Telia och Telenor stoppade Dialect från att fortsätta sälja deras abonnemang via telefon.
Dialect intygade att man nu hade fullt fokus på skärpta rutiner. Man jobbade så intensivt att nya vd:n Bodil Prising inte kunde ställa upp på någon intervju för SVT. Men i september kom nästa bakslag.
Branschorganisationen Kontakta valde att kasta ut Dialect för deras bristande rutiner. ”Styrelsen tvingades därför konstatera att Dialect inte efterlever Kontaktas stadgar och fattade därför beslut om omedelbar uteslutning”, hette det i ett pressmeddelande.
Dialog om pilotprojekt
Samtidigt har Dialect inte gett upp hoppet om sin telefonförsäljning. Man har startat en så kallad rekonstruktion av sina krisande säljbolag, och framhåller i rekonstruktionsplanen att man har planer för framtiden:
”Parallellt med det ovan angivna har dialog förevarit med Telia och Telenor vilka resulterat i att bolaget, efter att ovannämnda avtal löpt ut, getts möjlighet att genomföra pilotprojekt under ett antal månader.”
När SVT kontrollerar uppgifterna visar det sig att samtalen med Telenor kommit längst. Under hösten genomför man ett pilotprojekt ihop, som enligt Telenors presschef Aron Samuelsson handlar om att Dialect ”istället för att bedriva försäljning över telefon kan boka möten i butik om kund vill.”
”Vissa risker”
Samuelsson skriver att SVT:s granskning visat ”vissa risker med försäljning direkt över telefon. Med denna metod tror vi att vi kan ta bort de riskerna.”
Dialect har också ansökt om att åter få bli medlemmar i Kontakta. Enligt Telia och Telenor är medlemskapet en förutsättning för att man ska återuppta samarbetet permanent.