Redan före förra veckans globala it-haveri kantades flygen i Europa av stora förseningar.
Sista veckan i juni försämrades punktligheten dramatiskt jämfört med året innan. Enligt den europeiska branschföreningen Airlines for Europe rörde det sig om 5 000 försenade flyg per dag, vilket motsvarar över 200 försenade flygningar i timmen.
En stor del av förseningarna orsakades av dåligt väder, men också av kapacitetsproblem.
Kriget i Ukraina påverkar
– Luftrummet i Europa är lite trångt på grund av kriget i Ukraina. Det är en stor del av luftrummet som faktiskt är avstängt, säger Kevin Hiney, kommunikationschef på Airlines for Europe.
Brist på flygledare
En annan faktor är bristen på flygledare.
När det blir för hög kapacitet i en sektor i luftrummet för att efterfrågan på flyg är större än vad som ryms behöver den delas upp i två, och då behövs det fler flygledare.
– Generellt i Europa har det varit flygledarbrist väldigt länge, och pandemin har påverkat en hel del, säger Eivind Martinsen, gruppchef på Luftfartsverket i Sverige.
Högre kapacitet i Sverige
Samtidigt påpekar Eivind Martinsen att Sverige är en bit utanför kärnan i Europa där det är mest flygtrafik, och att kapaciteten i det svenska luftrummet är hög – till skillnad från länder i centrala Europa.
– Om man ska flyga till exempel från Arlanda till Gran Canaria eller Grekland, och flyger genom Tyskland och Frankrike, då kan det finnas större risk för förseningar, säger Eivind Martinsen, gruppchef på Luftfartsverket.
Fler förseningar under sommaren
Airlines for Europe varnar för att det kan bli fler förseningar under sommaren.
– Men flygbolagen försöker konsekvent göra sitt absoluta bästa för att säkerställa att de kan flyga i tid, säger Kevin Hiney, kommunikationschef på Airlines for Europe.
Airlines for Europe
Den europeiska branschföreningen Airlines for Europe, företräder 17 flygbolag i Europa, bland andra British Airways, KLM och Lufthansa.