Personer som står och väntar på att checka in bagage på en flygplats.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur bra, eller dålig, koll har flygresenärer på sina rättigheter vid flygstrul? Klicka på videon för att ta reda på svaret. Foto: Anders Wiklund/TT

Flygförseningar dyrt för resenärerna – kostar två miljarder om året

Publicerad

Sommar och semestertider lockar många att boka en flygresa utomlands – som kan riskera att bli försenad eller inställd. Nya siffror från Konsumentverket visar att flygstrul kostar svenska konsumenter två miljarder kronor varje år.

I slutet av juni drabbades sex miljoner passagerare i Europa av försenade flyg, och förra veckans it-haveri påverkade flera flygbolag i form av tekniska problem med både bokningssystem och avgångar, vilket orsakade förseningar.

Enligt en ny studie från Konsumentverket kostar problemen med inställda och försenade flyg konsumenterna omkring 3 000 kronor per person och år.

I summan ingår de kostnader som uppstått för resenären, minus eventuell kompensation som redan betalats ut, samt den tid som lagts på att lösa problemet.

– Det är ungefär två miljarder kronor per år, så det gäller jättemycket pengar, säger Claudia Ayala Calderon, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Många struntar i att begära ersättning

Enligt Konsumentverket har var tredje konsument låg kunskap om vilka rättigheter man har vid flygproblem.

Myndigheten ser att många struntar i att begära ersättning för de extrakostnader som flygstrulet lett till.

– Det är inte så komplicerat, men det tar tid. Vi rekommenderar konsumenter att ta kontakt med flygbolaget skriftligen, via mejl eller via deras kontaktformulär.

Du kan ha rätt till kompensation

Resenärer som drabbas kan få ersättning för flygresor som har blivit inställda eller försenade i mer än tre timmar. Hur stor kompensationen blir beror på flygresans längd.

– Det kan variera mellan 250 euro upp till 600 euro, säger Claudia Ayala Calderon.

Om man blir drabbad av ett försenat eller inställt flyg är det viktigt att tänka på att spara alla kvitton, menar Claudia Ayala Calderon.

– Konsumenten ska kunna bevisa sina extrakostnader. Det är många flygbolag som inte accepterar ett kontoutdrag från banken. Då är det bra att behålla alla kvitton, säger Claudia Ayala Calderon, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.