I slutet av juni drabbades sex miljoner passagerare i Europa av försenade flyg, och förra veckans it-haveri påverkade flera flygbolag i form av tekniska problem med både bokningssystem och avgångar, vilket orsakade förseningar.
Enligt en ny studie från Konsumentverket kostar problemen med inställda och försenade flyg konsumenterna omkring 3 000 kronor per person och år.
I summan ingår de kostnader som uppstått för resenären, minus eventuell kompensation som redan betalats ut, samt den tid som lagts på att lösa problemet.
– Det är ungefär två miljarder kronor per år, så det gäller jättemycket pengar, säger Claudia Ayala Calderon, juridisk rådgivare på Konsument Europa.
Många struntar i att begära ersättning
Enligt Konsumentverket har var tredje konsument låg kunskap om vilka rättigheter man har vid flygproblem.
Myndigheten ser att många struntar i att begära ersättning för de extrakostnader som flygstrulet lett till.
– Det är inte så komplicerat, men det tar tid. Vi rekommenderar konsumenter att ta kontakt med flygbolaget skriftligen, via mejl eller via deras kontaktformulär.
Du kan ha rätt till kompensation
Resenärer som drabbas kan få ersättning för flygresor som har blivit inställda eller försenade i mer än tre timmar. Hur stor kompensationen blir beror på flygresans längd.
– Det kan variera mellan 250 euro upp till 600 euro, säger Claudia Ayala Calderon.
Om man blir drabbad av ett försenat eller inställt flyg är det viktigt att tänka på att spara alla kvitton, menar Claudia Ayala Calderon.
– Konsumenten ska kunna bevisa sina extrakostnader. Det är många flygbolag som inte accepterar ett kontoutdrag från banken. Då är det bra att behålla alla kvitton, säger Claudia Ayala Calderon, juridisk rådgivare på Konsument Europa.