Förra årets test av fem bilar visade att de i snitt drog 28 procent mer bränsle än tillverkarna uppger. År 2000 var skillnaden knappt 4 procent.
Var tredje av de 71 bilar som Vi Bilägare har testat sedan millennieskiftet drog över 20 procent mer än vad tillverkaren uppgett.
Så stora skillnader är inte acceptabla, säger Mikael Schultz på Vi Bilägare till Ekot i SR.
Enligt Vi Bilägare började skillnaderna mellan angiven förbrukning och förbrukningen enligt tidningens tester öka markant år 2009. 2008 låg den på 10,4 procent, men 2009 hoppade den upp till 21,8 procent och har sedan dess hållit sig över 20 procent. 2013 var den 28,4 procent.
Alla biltillverkare håller sig till en standardiserad testmodell. Testerna görs inomhus med skickliga chaufförer som kör bränslesnålt.
Testet i laboratoriemiljö – en så kallad körcykel – blir nästan alltid snålare än i verkligheten, enligt Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige.
– Den här körcykeln är ju ingenting som varken vi eller andra biltillverkare har tagit fram, utan den finns ju till för att man ska kunna göra jämförbara tester mellan olika biltyper, säger han till Ekot.
”Informationen når inte fram”
Martin Prieto Beaulieu, pressansvarig på Gröna bilister, säger till SVT att testmodellen som används är till för att jämföra bilar med varandra, men att den inte säger mycket om verkligheten.
– Det är skillnad på att testa bilar i en laboratoriemiljö och på att köra i trafik med trängsel, kyla, kanske med flera passagerare, med värme eller ac påslaget. Men informationen om vad bränslesiffrorna verkligen står för når inte fram till bilköparna. I annonserna står det med väldigt liten stil, säger han.
– Och jag har aldrig hört en försäljare säga att en bil drar 30 procent mer bränsle än vad som uppges. Inte heller har jag sett någon gå omkring hos en bilfirma med Konsumentverkets broschyr i handen.
Nya bättre regler för testerna ska komma 2015, enligt vad Bertil Moldén från Bil Sweden sade i Ekot?
– Det ska vara klart då, men sedan ska det också tas beslut i Europaparlamentet. Jag tror mer på 2017-2018. På global nivå inte förrän 2020. Och det är ju fritt fram för den svenska bilindustrin att vara tydligare redan nu med vad siffrorna står för och inte bara säga att det kommer nya tester om några år.
Den som vill ha mer information kan söka på webben, hos Bilsvar på Konsumentverkets sajt eller hos Gröna bilister, som har egna biltester och även utser Miljöbästa bil.
Samtidigt framhåller han att bilindustrin hela tiden jobbar på att få ner bränsleförbrukningen.
– Det är massor av åtgärder. Det kan handla om snålare motorer, däck, belysning och mycket annat. Och det är jättebra.
Ändå är det inte realistiskt att tro att man kan köra en bil ute i vanlig trafik och komma ner i den bränsleförbrukning som anges efter laboratorietester, menar han.
– Möjligen kan man komma i närheten om man går en kurs och sedan hela tiden kör optimalt och undviker trängsel och inte kör när det är 20 minusgrader...
Rådet: Kräv information
Martin Prieto Beaulieus råd till bilköpare är att leta fram information och tänka över sina verkliga behov, hur stor bil man behöver.
– Sedan ska man kräva information från försäljaren, allt som behövs för att göra ett bra bilköp. Mäklare är ju tvungna att informera om skavanker på hus de säljer, det borde vara samma sak för bilförsäljare. Bilbranschen förlorar förtroende på det här.