Konsumentverket har under året tagit emot hundratals anmälningar mot resebolaget Detur. Bara efter att bolaget i september meddelade att man ställer in resten av chartersäsongen har det kommit in 148 anmälningar, varav 64 handlar om återbetalningar.
Detur har tidigare fått kritik för att man inte varit tydlig i sin information om att kunderna har rätt att få pengarna tillbaka pengarna för inställda resor inom 14 dagar. Och nu konstaterar Konsumentombudsmannen att denna viktiga information saknas också i de nya beskeden.
I de meddelanden som Detur skickat ut efter stoppbeskedet i september står det bara att ”Hantering och ersättning för de inställda resorna kommer att ske enligt Allmänna bestämmelser för deltagande i paketresor”.
Otillbörlig marknadsföring
Helt otillräckligt, menar KO. ”Detur har utelämnat väsentlig information vilket har påverkat genomsnittskonsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Marknadsföringen är att anse som otillbörlig”, heter det i KO:s beslut, som fattades på tisdagen.
Om Detur inte ändrar informationen kommer KO att begära att en domstol dömer ut ett vite på en miljon kronor.
SVT har sökt Detur.
Vet du mer? Kontakta SVT.
Hundratusentals kunder, miljonomsättning – och stopp
Detur säljer paketresor till Spanien, Grekland och Turkiet. Bolaget omsatte fram till pandemiåret 2020 hundratals miljoner och hade enligt egen uppgift 200 000 kunder om året. 2021 omsatte man 45 miljoner kronor.
Det gångna halvåret har Detur fått omfattande kritik från resenärer för sent inställda resor, utebliven information och dröjsmål med återbetalningar.
Granskningar har visat att bolaget sålt resor som man redan meddelat flygplatserna var inställda, och att man dröjt med olika redovisningar till myndigheter.
Bolaget har återkommande förnekat att man skulle ha ekonomiska problem i dag, men härom veckan kom beskedet att man ställer in all verksamhet för resten av 2022. Samtidigt som bolagets ledning gjort sig oanträffbar får resenärer nu också meddelanden om inställda resor nästa år.