• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Estlands försvarsminister, Hanno Pevkur.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Kaptenen måste ha förstått att något var fel”. Estlands försvarsminister Hanno Pevkur berättar varför han tror att de förstörda undervattensledningarna inte var en olyckshändelse. Foto: Thomas Svenson/SVT

Estlands försvarsminister: Så förstördes ledningarna på bottnen

Publicerad

Ett kinesiskt fartyg med kopplingar till Ryssland pekas ut för att ligga bakom flera fall av misstänkta sabotage på Östersjöns botten.

Nu avslöjar Estlands försvarsminister för SVT att utredningen visar att fartyget släpat sitt ankare längs havsbotten i hundratals kilometer.

– Det är svårt att tro att det bara var en olycka, säger Hanno Pevkur.

Inom loppet av några timmar förstördes flera datakablar och en gasledning på havsbotten, bland annat en datakabel som går mellan Estland och Sverige.

Sedan tidigare har det kinesiska fartyget NewNew Polarbear, som har kopplingar till Ryssland, pekats ut av både finländska och estniska myndigheter men det har inte varit bekräftat hur det misstänkta sabotaget har gått till.

Bottenspår från ankare

I intervju med SVT säger Estlands försvarsminister Hanno Pevkur nu att det finns bottenspår från fartygets ankare som förbinder de olika förstörda ledningarna och datakablarna.

– Alla de här incidenterna med en finsk kabel, en gasledning och en svensk datakabel, de hänger alla ihop. De har förstörts av människohand, troligtvis av ett ankare. Vi har karterat och filmat havsbotten och har en väldigt bra överblick över vad som hände och nu är frågan om det här landet och företaget i Kina som äger fartyget är berett att samarbeta.

Misstänker ni att det här gjordes med avsikt?

– Vi är fortfarande i utredningsfasen men låt oss vara ärliga: om du har ett ankare som hänger löst i mer än 100 nautiska mil (185 kilometer), då är det inte särskilt sannolikt, det är svårt att tro att det bara var en olycka. Kaptenen förstod att det var något fel, så då är frågan vi måste ta reda på om det var med avsikt.

Så du säger att ankaret drogs längs havsbotten över stora delar av Östersjön?

– Det var vad som hände och det är också varför vi kan säga att de här incidenterna hänger ihop, säger Hanno Pevkur.

Sverige bekräftar bilden

Även från svenskt håll bekräftas bilden:

– Ubåtsbärgningsfartyget Belos har gjort dykningar och de har konstaterat att de händelser som har ägt rum nu är uppenbarligen koordinerade, både tidsmässigt och när det gäller geografi, och att de här kablarna har blivit påverkade av yttre påverkan, säger försvarsminister Pål Jonson (M).

SVT har tidigare försökt nå ägarna till det kinesiska fartyget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.