I november 2019 meddelade Förenade Arabemiraten att de har för avsikt att beställa ytterligare två stycken Global Eye övervakningsflygplan av Saab.
De har redan beställt tre exemplar – innan Sverige skärpte lagen om exportkontroll.
Siemon Wezeman vid Stockholms internationella fredsforskningsinstitut, Sipri, bedömer att en ny affär mellan Saab och Förenade Arabemiraten är möjlig, trots att den svenska lagen skärptes år 2018. Den nya lagen ställer högre krav på demokrati och mänskliga rättigheter i länder som köper krigsmateriel av Sverige.
Men det är inget hinder eftersom Sverige har den unika möjligheten till följdleveranser, anser Wezeman.
– Man har följdleveranser som är en särskild svensk idé. Då kommer alla andra kontrakt att bli följdleveranser. I de flesta andra länder måste man se det nya kontraktet som ett nytt kontrakt, säger Siemon Wezeman.
”Ingenting kan stoppa det”
Situationen i området är dessutom densamma som när det första kontraktet undertecknades år 2015. Därför blir en följdleverans möjlig, anser Wezeman.
– Jag ser ingenting som kan stoppa det. När de skrev på första kontraktet var Förenade Arabemiraten redan inblandat i kriget i Jemen och det är ingenting som har ändrat det.
Option i Kanada
Saab beställer flygplanen av tillverkaren Bombardier i Kanada och utrustar dem med elektronik till spanings- och stridsledningssystem, så att flygplanen kan användas som en luftburen plattform med kapacitet för att övervaka land, hav och luft.
Saab redan redan option på två färdiga flygplan hos Bombardier, trots att det inte finns ett kontrakt med Förenade Arabemiraten om ytterligare två Global Eye.
– De två flygplanen bara väntar på kontraktet. Nu står de där och då måste Saab betala.
Bolaget bekräftar uppgiften för SVT:
”Ja, när vi lämnar offert på en produkt eller lösning säkrar vi naturligtvis upp på förhand att vi har tillgång till alla komponenter som krävs”, svarar Saabs presschef Ann Wolgers i ett mejl.
Kontrakt gäller i 20 år
Ett nytt kontrakt är värt drygt en miljard dollar (9,8 miljarder kronor), enligt Saabs uppgifter.
– Det är vanligt att de arabiska staterna skriver under så att de får 20 till 25 års support och träning. Flygplanet ska vara i tjänst i 20 till 25 år, säger Siemon Wezeman.