Flera olika bloggare och sidaministratörer har under den senaste månaden i inlägg argumenterat för att deras uppdateringars räckvidd på Facebook drastiskt minskat under det senaste halvåret. Sajten Dangerous Minds inlägg i frågan var ett av de mest spridda.
Men andra rapporter och analyser (se faktaruta) argumenterar tvärtom för att förändringarna i Facebooks algoritmer som styr hur uppdateringar från Facebook-sidor syns snarare handlade om att förbättra upplevelsen för användarna genom att minska det antal uppdateringar som många upplevde som ”spam”.
Vanlig metod för att ”nå ut”
När nyhetsflödet på Facebook infördes var chansen mycket större att uppdateringar från de sidor där användaren klickat på ”gilla”-knappen skulle hamna i just den användarens nyhetsflöde än den är idag.
Med tiden har allt fler företag och organisationer skaffat Facebook-sidor, och användare samlar ihop allt fler klickningar på ”gilla”-knapparna. För att inte nyhetsflödet ska översvämmas av uppdateringar från de sidorna använder Facebook ett system som kallas Edgerank.
Systemet är tänkt att skapa ett intressant flöde för användarna med ”lagom” mycket uppdateringar från olika källor som engagerar användaren.
Nya betal-möjligheter
Tidigare i år började Facebook erbjuda möjligheten att betala för att vanliga privata uppdateringar skulle synas bättre hos vänner.
Det faktum att Facebook också lanserat möjligheten för sidadministratörer att betala för att uppdateringar ska synas för alla ”fans” har skapat misstankar om att Facebook medvetet skruvat ner möjligheten för Facebook-sidor att nå ut till sina fans för att motivera fler att betala – då man garanterar att uppdateringen når i princip alla fans.
Så här sa Facebooks annonschef om möjligheterna att betala för att uppdateringar ska synas bättre:
-En av våra mest intressanta erbjudanden är vår Reach Generator, säger Facebooks produktchef Gokul Rajaram i en intervju med Adexchanger. Då säkerställer man att man når varenda en av sina fans. Organiskt når du bara 15-20 procent, men för att nå de resterande 80-85 procenten är det viktigt att sponsra uppdateringarna.
Motstridiga uppgifter
Frågan är troligen ännu inte helt utagerad. Fortfarande finns det många som tror och argumenterar för att Facebook medvetet sätter ett ”tak” på cirka 15-20 procent för uppdateringarnas räckvidd – alltså att de endast undantagsvis skulle kunna nå fler än cirka 15-20 procent av de fans som tidigare klickat på ”gilla”-knappen på en Facebook-sida.
Som exempel kan man nämna Jon Loomer som har gjort ett grafiskt tydliggörande av hur mycket den virala räckvidden har minskat i och med förändringarna under hösten. Sajten Edgerankchecker konstaterar också att räckvidden drastiskt minskat under september månad.
Bloggen Dangerous Minds har också följt upp frågan och vidhåller de tidigare uppgifterna om att Facebook medvetet har ”skruvat ner” räckvidden för att sidaministratörer ska betala. Facebook har själva tagit upp saken här (och menar naturligtvis att de inte försöker ”utpressa” Facebook-användare att betala för uppdateringarna).
Krånglig lösning finns
Det finns en möjlighet att skicka ut uppdateringarna till alla fans utan att betala för det – men det inbegriper att användaren måste skapa en ny ”lista”, och sedan addera de sidor man vill ha uppdateringar ifrån på den listan.
Och efter att rapporterna om den minskade räckvidden spreds i media världen över har Facebook också infört fler möjligheter för användarna att ta emot de uppdateringar man vill ha.
Fakta
Förtydligande om rubrikval
Denna artikel hade i den först publicerade versionen rubriken ”Facebook stoppar uppdateringar – om du inte betalar”. Rubriken valdes i ljuset av flera olika rapporter som framförde att Facebook ”ströp” möjligheten för uppdateringar från ”sidor” på Facebook att nå ut till sina fans (de som ”gillat” sidorna ifråga) – och det faktum att väldigt många Facebook-användare administrerar egna Facebook-sidor.
Men rubriken kunde missförstås om den togs ur sitt sammanhang. I den tillhörande brödtexten tydliggjordes dock att det handlade om uppdateringar från facebook-”sidor” (som varumärken, företag och organisationer) – och inte privata uppdateringar.
Flera hörde av sig till SVT med synpunkter på bland annat rubrikvalet. Man kritiserade främst valet att välja ordet ”stoppar”, och argumenterade för att uppdateringar från sidor visst kan nå ”fansen” – bara de är tillräckligt ”engagerande”.
Samtidigt visar många analyser och rapporter att Facebook under det senaste halvåret ”strypt” uppdateringarnas möjliga räckvidd till någonstans kring 15-20 procent. Flera av de rapporterna finns samlade i den här artikeln.
Men efter att rabaldret startade har också flera andra aktörer samlat ihop data för att förtydliga ämnet.