– Tycker jag det är tråkigt att svenskar köper Volvobilar? Nej, jag tycker det är bra att svenskar köper Volvobilar. Volvo är väldigt viktigt för jobben och tillväxten i Sverige, säger Magdalena Andersson.
När EU ändrade mätmetod för koldioxidutsläpp till en mer realistisk, fick många bilar högre värden. Därmed hamnade vissa klimatbonusbilar över utsläppsgränsen. Regeringen valde då att höja utsläppsgränsen. Som SVT:s granskning visat är nio av tio sålda bilar, som regeringen låtit omfattas av bonusen, Volvobilar – de allra flesta SUV:ar. Finansministern försvarar regeländringen:
– I dagsläget är det jättebra om svenska folket har köpt laddhybrider, snarare än de som inte går på el alls. Det är ju en stor framgång, säger Magdalena Andersson.
Bolund: Vi vill ändra reglerna
Men tunga bilar är sämre för klimatet än lättare visar forskningen. När batteriet är urladdat och bensinmotorn går igång drar Volvos klimat-SUV:ar uppåt en liter milen, enligt testkörningar i fackpressen.
Och regeringskollegan på finansdepartementet, Per Bolund (MP), vill ändra reglerna och låta vikten spela roll i klimatbonusregler.
– Vi är inte nöjda utan vi vill att vi ska fortsätta driva på för att de bilar som säljs ska vara så miljövänliga som möjligt. Då vill vi titta på både vilken teknik de använder och också att de har lägre vikt, säger han.
Förhandlingar pågår
Finansministern säger än så länge bara att det ingår i systemet att reglerna skärps efterhand.
– Det handlar om att kontinuerligt skruva i regelverket, och göra det i takt med att det kommer ut nya bilar på marknaden, säger Magdalena Andersson.
Förhandlingar mellan regeringen, C och L pågår just nu, och eventuella förändringar i klimatbonusreglerna presenteras senast i samband med höstbudgeten.