Utsläppen år 2030 bör enligt Sveriges uppsatta mål vara 63 procent lägre än utsläppen var år 1990. När det gäller trafiken, inrikesflyget borträknat, är målet att utsläppen ska minska med minst 70 procent jämfört med 2010, senast år 2030.
Men regeringens beslut att sänka reduktionsplikten befaras leda till en ökning av utsläpp med 10 procent – en ökning som skulle innebära att Sverige inte kommer nå klimatmålet för 2030.
Nu säger finansminister Elisabeth Svantesson att det kommer att bli svårt att nå klimatmålen till år 2030 då den nya kärnkraften inte kommer att vara på plats på ungefär tio år.”
– Det kan bli svårt, men fokus måste vara att utsläppen på sin helhet så snabbt som möjligt ska minska, säger hon till Svd.
Går emot klimat- och miljöministers löften
Sverige klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) är av en annan åsikt. Hon säger till SVT Nyheter att klimatmålen kommer att nås.
– Ja absolut, vi har klimatmål som vi arbetar efter och vi kommer presentera en klimathandelsplan, och tillägger:
– Det kommer att bli svårt, men det kommer inte vara omöjligt. Det är en av de stora uppgifterna som står framför mig nu.
Finansministerns uttalande väcker reaktioner från oppositionen. Miljöpartiets språkrör Per Bolund skriver på Twitter att finansministern åtminstone är ärlig till skillnad från miljöministern.
”Man skiter alltså i ett stort antal riksdagsbeslut: miljömålen, klimatlagen, utsläppsmålen för trafik, för 2030 och 2045 t,ex. Ser man på samma sätt på andra lagar, att de är valfria?”
Budgeten: Sex mål kommer inte nås i tid
I höstbudgeten, som presenterades i tisdags, gör regeringen en bedömning om Sverige kommer nå sina miljömål i tid. Där skriver de att sex av 19 så kallade ”etappmål” inte kommer att nås i tid. Det gäller bland annat minskningen av växthusgasutsläppen från inrikes transporter till 2030.