Tidigt på tisdagsmorgonen dök det ryska fartyget Nephrite upp i Oxelösunds skärgård, i lasten har det flera tusen ton aluminium.
– Det kommer att få komma in till vår hamn, säger Douglas Heilborn, vd i Oxelösunds hamn.
Trots i övrigt hårda sanktioner mot Ryssland finns ännu inget förbud som stoppar fartygen från att komma in i svenska hamnar.
– Det blir ett dilemma för oss. Vi tar stöd i de regler och regelverk som finns och jobbar samtidigt för att få till en förändring av dem, säger Douglas Heilborn.
En kartläggning som SVT gjort visar att det under tisdagseftermiddagen fanns omkring 50 fartyg i Östersjön som kommit från ryska hamnar. Några av dem var på väg mot Sverige.
Andra länder har agerat
Flera länder har portat ryska fartyg från sina hamnar och inom EU försöker man nu komma överens om nya sanktioner inför det EU-toppmöte som ska hållas senare i veckan. Bland annat Danmark har tryckt på för att ett fartygsstopp ska vara en del av detta. Men än är det långt ifrån klart om så blir fallet.
Sveriges regering har tidigare framhållit att det är just inom EU ett sådant beslut bör fattas.
– Det är viktigt att det inte är upp till varje enskild medlemsstat. EU måste ha en gemensam hållning gentemot Ryssland, har infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sagt till SVT.
Riskerar bli ett slag i luften
Svenska Hamnarbetarförbundet har dock redan beslutat om att införa en blockad mot fartyg som har kopplingar till Ryssland. Deras medlemmar ska från den 28 mars inte hantera godset från dessa fartyg.
Det andra stora fackförbundet inom hamnnäringen, Transportarbetareförbundet, höll under tisdagen styrelsemöte där frågan diskuterades. De anser i nuläget att frågan bäst avgörs gemensamt mellan EU-länderna.
– Blockaden riskerar att bli ett slag i luften ur vårt perspektiv, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.
I Oxelösunds hamn är man inne på samma linje, de ansvariga vill se ett förbud men anser att det bör ske gemensamt mellan EU-länderna.
– Vi vill se ett stopp. Jag tycker det behöver ske skyndsamt och så snabbt som möjligt, säger Douglas Heilborn.