Hur ska den svenska skolan bli bättre? SVT:s Agenda frågar ut forskare och politiker i ett två timmar långt specialprogram med start klockan 20 i kväll. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Allt om forskarna som deltar i Agenda Special: Skolutmaningen

Uppdaterad
Publicerad

I Agenda Special: Skolutmaningen, söndag den 20 februari intervjuas skolministern och de utbildningspolitiska talespersonerna för de övriga sju riksdagspartierna om hur elevernas kunskap ska kunna höjas i den svenska skolan.

För att ge en bild av vad forskningen säger om skolans utmaningar är även en rad forskare inbjudna till programmet.

Kunskapsresultaten i den svenska skolan har återhämtat sig vid en internationell jämförelse. Sverige ligger nu en bit över genomsnittet bland OECD-länderna när det gäller de tre kunskapsområdena som mäts i Pisa-undersökningarna: matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Men det är en uppgång från historiskt låg nivå efter raset i Pisa 2012 då svenska elever presterade under OECD-snittet på alla områden. Den svenska resultatutvecklingen var då den sämsta av samtliga deltagande länder.

I de två efterföljande Pisa-undersökningarna har resultatet förbättrats i samtliga kunskapsområden. Samtidigt visar Pisa-mätningarna att likvärdigheten i den svenska skolan har försämrats. Till detta kommer också ifrågasättanden av genomförandet i den senaste Pisa-mätningen då Sverige undantog en större andel elever än andra länder.

Nyhetsbloggen

Agenda har inledningsvis bjudit in professor Monica Rosén vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskning är inriktad på att förstå och förklara skillnader i kunskaper och färdigheter med hjälp av storskaliga undersökningar av utbildningssystemen. Monica Rosén hade kommunpolitiska uppdrag för Socialdemokraterna på 1980-talet.

Vår sändning är därefter uppdelad i fyra olika teman: Likvärdighet. Undervisningen. Friskolorna. Lärarna.

Forskare inom likvärdigheten

Helena Holmlund är doktor i nationalekonomi och verksam vid IFAU, institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering. Hon har forskat kring skolreformers och familjebakgrundens betydelse för elevers skolresultat och framtida livschanser.

Eva Andersson är professor på kulturgeografiska institutionen vid Stockholms universitet. Hon har bland annat i sin forskning under flera decennier följt 2,3 miljoner elever och deras avgångsbetyg i 9:an för att se vilken betydelse föräldrar, kamrater, bostadsområden och skolan har för resultaten.

Forskare inom undervisningen

Anders Jönsson är professor i didaktik (om undervisning och lärande) vid Högskolan i Kristianstad. Hans expertis som forskare ligger i bedömning och betygsättning.

Han har bland annat gjort en forskningsstudie kring olika modeller för betygssättning. Anders Jönsson är också ordförande för friskolekoncernen Kunskapsskolans vetenskapliga råd.

Martin Karlberg är universitetslektor på institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet. Han forskar och undervisar om ledarskap i klassrummet, pedagogisk psykologi och specialpedagogik.

Martin Karlberg har på Skolverkets uppdrag skrivit olika typer av lärarhandledningar.

Forskare inom friskolorna

Jonas Vlachos är professor på nationalekonomiska institutionen vid Stockholms universitet. Han har bland annat forskat om skolfrågor och utbildningsekonomi.

Jonas Vlachos var också sekreterare i den så kallade likvärdighetsutredningen som våren 2020 presenterade förslag för att minska skolsegregationen och öka likvärdigheten i skolan.

Karin Edmark är docent i nationalekonomi och knuten till institutet för social forskning vid Stockholms universitet.

Hon forskar framför allt kring frågor relaterade till utbildningsväsendet och arbetsmarknaden.

Gabriel Heller Sahlgren (förbandad intervju) är doktor i nationalekonomi och forskare knuten till IFN, institutet för näringslivsforskning. Han forskar om skolmarknader och har bland annat studerat friskolornas effekt på kommunernas ekonomi. Gabriel Heller Sahlgren har bedrivit forskning på uppdrag av Svenskt näringsliv och tankesmedjan Timbro. Han har också deltagit som expert i en arbetsgrupp om skolan inom Moderaterna.

Forskare inom lärarna

Björn Öckert är adjungerad professor vid Uppsala universitet och forskare vid IFAU, institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering. Han forskar bland annat inom utbildningsekonomi och har studerat effekten av utbildning baserat på resurser i skolan, ålder vid skolstarten och sambanden mellan föräldrars och barns förmågor.

Ulf Fredriksson är docent och forskare vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Han har forskat på internationella jämförelser inom pedagogiken. 

Mellan 2008-2016 arbetade han med Pisa-undersökningarna. Ulf Fredriksson hade under 1980-talet kommunpolitiska förtroendeuppdrag för VPK.

Den här texten har uppdaterats. I en tidigare version uppgavs felaktigt att Helena Holmlund haft kommunpolitiska uppdrag för Socialdemokraterna. Rätt är att Monica Rosén har haft kommunpolitiska uppdrag för Socialdemokraterna på 1980-talet. Det har även lagts till en uppgift om att Anders Jönsson har uppdrag för Kunskapsskolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyhetsbloggen

Mer i ämnet