Vid E18 i Västerås korsar tågtrafiken motorvägen på en bro och Trafikverket har upptäckt problem med järnvägsbron.
I sin rapport om järnvägsnätet skriver de att bron över E18 har bärighetsproblem och att både hastigheten och gränsen för hur tunga tåg den klarar av kan behöva sänkas nästa år.
– Vi har väldigt många gamla broar. De bär i dag laster som de inte är dimensionerade för, säger Raid Karoumi, professor vid Kungliga Tekniska Högskolan som forskat på brokonstruktion
Dåligt skick på betongen
Totalt är det 16 järnvägsbroar i landet som anses vara i så dåligt skick att Trafikverket nästa år kan behöva sänka hastigheten och eller gränsen för hur tunga tåg som får åka på dem.
– Det är förmodligen betongbroar som har betong som är i dåligt skick på grund av nedbrytning eller stålbroar som har utmattningsproblem, säger Raid Karoumi.
Mer intensiv trafik
En av förklaringarna till att gränserna på järnvägen kan behöva ändras nästa år menar Trafikverket är ökat slitage.
– Det är en mer intensiv trafik nu och det innebär att järnvägen slits hårdare på vissa sträckor, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Trafikverket påtalar att de har god kontroll på sin anläggning.
– Vi vet hur det ser ut. Vi har hänsyn till det när vi kör trafiken. Allra minsta lilla fara för urspårning, eller på något annat sätt fara för liv och lem, så stänger vi, säger Bengt Olsson.