Tidigast i augusti kan flygtrafiken från Karlstad till Arlanda komma igång igen.

Flygsäkerhetsexperten: Man riskerar livet på passagerare

Uppdaterad
Publicerad

14 klimataktivister greps efter en koordinerad klimataktion som genomfördes på sju olika flygplatser i Sverige. Man limmade bland annat fast sig på landningsbanor. SVT Nyheter har pratat med gruppen som säger sig stå bakom dagens aktioner. 

Extinction Rebellion Sverige säger att syftet med aktionerna var att rikta uppmärksamhet till deras budskap och att förskjuta det nuvarande samtalet till att handla om att det behövs mer radikala åtgärder mot klimatet.

– Vi anser att det är okej att använda fredlig civil olydnad, säger presskontakten Mathilda von Schantz.

Orsakar fara?

Vad är skillnaden på det ni gör och inhemsk terrorism?

– Skillnaden är att vi inte använder våld och inte skadar någon och att vi aldrig skulle göra det, och att vi framför budskapet om och om igen på de här aktionerna, att det är fredligt och det handlar om att vi vill framföra vårt budskap om klimatkrisen.

SVT har bland andra haft kontakt med en källa som arbetar på en av flygplatserna som menar att er aktion har utsatt andra människor för fara. Hur ser du på det?

– Det är såklart jätteolyckligt och det är inte alls vår avsikt, utan vi har verkligen förberett oss med tanke på säkerhet och att vara så fredliga som möjligt.

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll menar att den här typen av aktioner är problematiska.

– Man har inte kontroll på säkerhetsläget när man går ut på trafikområdet. Dels kan en sådan här aktivist bli överkörd. Men det kan också bli skador på flygplanet som gör att det i värsta fall havererar.

”Utgör ett hot”

Hur allvarligt är det som du ska gradera det?

– Det är svårt att gradera det i nuläget, men att det utgör ett hot, den saken är klar. Men kan inte bortse från att sådana här saker är allvarliga. Man har till exempel åtgärder som förhindrar att djur går in på banan. Men det här är människor som tänker själva och som går in på banan medvetet.

– Flygplanet befinner sig i ett sådant läge att om man befinner sig i startfasen kan man eventuellt köra över den där stackars aktivisten. Men man riskerar också att skada flygplanet så svårt att man kanske måste nödlanda och orsakar ett haveri och riskerar livet på dem ombord.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.