Så här års söker sig många ut i skärgården för att njuta av tystnad och stilla vågskvalp. Intresset för eldrivna båtar har ökat men bristen på laddningsstationer för en eldriven båtmotor avskräcker många.
– Många tvekar och är oroliga att man inte ska kunna ta sig till land. Det kan vara en stor investering och båtlivet har en kort säsong, säger Mats Eriksson, vd på branschorganisationen Sweboat, till SVT Nyheter.
Flytande plattformar
Flera svenska småföretag söker nu pengar för att testa flytande solcellsdrivna plattformar till havs eller i naturhamnar där båtägaren kan stanna till och ladda batterierna till sin elmotor.
– Vi är övertygade att elbåtarna kommer i rask takt efter elbilarna. Till nästa säsong kan vi presentera lösningar med flytande öar av solpaneler med laddstolpar och bryggor täckta med solceller och pontoner för batterier, säger Claes Fredriksson, VD på FreeThem Generation.
Svenska företag på gång
Han arbetar tillsammans med ett tiotal företag på Västkusten för att skapa nya lösningar. Flera båttillverkare har tagit fram prototyper av elbåtar.
– Det är moment 22. Det finns ett jättestort intresse men ingen infrastruktur. Och ingen vill satsa på att bygga laddstolpar om det inte finns efterfrågan. Det går trögt, säger Patrick Anderberg från företaget E-sea.
I alltfler länder används eldrivna färjor i kollektivtrafiken. Norge går i täten och mellan Danmark och Sverige finns el- och hybridfärjor. Små eldrivna utombordsmotorer för jollar och för lättare segelbåtar kan köpas för konsumentvänliga priser. Men i den populära gruppen av till exempel styrpulpetbåtar är man ännu långt ifrån eldrivna motorer som kan ersätta bensinavgaserna.
– Om fem år är vi där. Eldrivna båtar behövs av miljöskäl, säger Mats Eriksson från Sweboat.