Utredaren Anne Rapp och justitieminister Morgan Johansson (S) vid en pressträff på tisdagen. Foto: SVT

Förslaget: Nytt trafikbrott ska kunna ge fem års fängelse

Uppdaterad
Publicerad

Skärpta straff och ett nytt samlat brott för återfallsförbrytare i trafiken – som ska kunna ge fem års fängelse. Det föreslås i en utredning som presenterades på tisdagen.

– Notoriska rattfyllerister har kunnat fortsätta att gång på gång köra bil utan att rättsväsendet har kunnat ingripa tillräckligt kraftfullt och det har slutat med att oskyldiga människor har fått sätta livet till, säger justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) på en pressträff på tisdagen.

Det är bakgrunden till att utredare Anne Rapp fick i uppdrag att undersöka straffen för återfallsförbrytare i trafiken. När promemorian överlämnades presenterades förslag om straffskärpningar.

– Det föreslås att straffmaximum grov olovlig körning och rattfylleri höjs från fängelse i sex månader till fängelse i ett år. Det innebär att brotten blir häktningsgrundande, säger Anne Rapp på pressträffen.

Nytt samlat brott

Även straffet för grovt rattfylleri föreslås höjas från fängelse i två år till fängelse i tre år.

Dessutom föreslås en ny straffbestämmelse för de som återfaller i trafikbrott: grov trafikbrottslighet.

– För att man ska dömas för det krävs det att man har gjort sig skyldig till flera enskilda brottsliga gärningar enligt trafikbrottslagen. Till exempel vårdslöshet i trafik, grov olovlig körning och rattfylleri, säger Anne Rapp.

Förslag till riksdagen nästa år

Straffet för det nya brottet föreslås vara fängelse i lägst sex månader och högst fem år. Enligt Morgan Johansson är tanken att ett förslag om lagändring ska lämnas till riksdagen nästa år.

– Jag vill framhålla att det är viktigt att man avbryter sådant här beteende i tid innan det får till följd att man i värsta fall orsakar en dödsolycka, säger justitieministern.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.