Partiernas kampanjer handlar mycket om att få folk att gå till valurnorna och att sticka ut mot de andra partierna. En fråga som moderaterna lyft fram är att snuset är hotat, och de har inte alltid varit tydliga med att frågan på EU:s bord gäller det vita snuset, och inte det traditionella bruna snuset.
– Hela snusdiskussionen är synonym med den svenska EU-debatten. Snuset har varit en fråga kopplat till medlemskapet sen vi gick med i EU, och det försöker partierna profitera på. Det är samma sak med falukorv, surströmming – nationella symboler är viktiga för partierna att lyfta fram i ett EU-val, säger Mats Knutson i Politikbyrån.
Jakob Ohlsson, kampanjstrateg Reform society, som tidigare jobbat med rödgröna partier, tycker att snuset och liknande frågor är bra att trycka på i kampanjerna.
– Det funkar som pr-strategi, jag tycker det är briljant att lyfta fram just snuset. Det symboliserar en större konflikt – vem ska ha makten över Sverige? Det jackar i något som väljarna känner igen och mobiliserar de egna, säger han till Politikbyrån.
Se videon från Politikbyrån om kampanjfrågor som nödvändigtvis inte avgörs av EU i videon ovan – och se mer om partiernas kampanjtricks i Politikbyrån i SVT Play.