• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Fartygschefen ombord på franska hangarfartyget FS Mistral

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med SVT:s reporter ombord på det franska hangarfartyget Mistral. Foto: Samy Dahlman/SVT

Franska hangarfartyget Mistral i Sverige för första gången

Publicerad

Ryska stridsplan agerade närgånget och riskabelt under storövningen Baltops i Östersjön.

Det säger Olivier Roussille som är fartygschef på franska hangarfartyget FS Mistral – en fartygstyp som nu besöker Östersjön och Sverige för första gången.

– Ryssland försöker skicka ett meddelande till Nato, men vi är starkare, säger han.

Den årliga marinövningen Baltops avslutades förra veckan och under övningen verkade för första gången i Östersjön ett fartyg av mistral-klass – ett franskt helikopterbärande hangarfartyg stort som en finlandsfärja.

– Den här typen av fartyg kan operera var som helst i världen. Nu var det viktigt för Frankrike att skicka signalen att vi kan verkar säkert och tillsammans med Nato-partners i det här området, i Östersjön, säger fartygschefen kommendör Olivier Roussille till SVT, som besöker fartyget FS Mistral när det ligger förtöjt i Frihamnen i Stockholm.

Låga överflygningar

Han uppger att det aldrig tidigare deltagit så många stora fartyg i Baltops som i år – och det drog till sig uppmärksamhet från ryska östersjömarinen.

– Östersjön är ett strategiskt område, så under Baltops hade vi kontakt med både ryska stridsplan och örlogsfartyg. De finns där i internationellt vatten där de kan röra sig fritt.

Han uppger att ryska stridsplan vid flera tillfällen flög lågt över de deltagande Nato-fartygen under Baltops.

– Från franskt håll hade vi inga incidenter men det var andra partnerländer som hade låga överflygningar som var ganska oprofessionella och osäkra. Det här kan vara farligt men oftast gör de detta för att skicka ett meddelande till Nato-länderna om att de har en stark närvaro i området.

Återtog svenskt territorium

Under Baltops deltog det franska fartyget bland annat i ett moment där en övningsfiende motsvarande Ryssland tagit delar av öarna Utö och Nåttarö i Stockholms skärgård. Hangarfartyget användes då för att ta tillbaka området med hjälp av franska och svenska styrkor som kördes iland med landstigningsbåtar som också var lastade med svenska stridsfordon 90.

– Vi lärde oss att verka i den här typen av skärgård och nu vet vi att, ja, om vi en dag måste operera här, så kommer det vara möjligt, säger Olivier Roussille.

Har ett helt sjukhus ombord

FS Mistral är ett helikopterbärande amfibiefartyg som kan bära med sig 16 helikoptrar, ett 60-tal fordon och fyra mindre landstigningsfartyg, som kan sjösättas direkt från fartyget.

Totalt finns plats för 650 personer ombord under normala förhållanden, men ytterligare upp till 2000 personer ryms om hangarutrymmen för fordon i stället används som förläggning.

Ombord finns ett fullt utrustat akutsjukhus med två operationssalar och 69 ordinarie sjukbäddar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.