Att kontrollera rörelserna är i första hand Kustbevakningens ansvar, men marinen bekräftar nu att det också finns militära aspekter kring den ryska så kallade skuggflottan.
– Det som pågår just nu med anledning av sanktionerna mot Ryssland kan ju bli både en säkerhetsmässig och miljömässig tragedi, säger marinchefen Ewa Skoog Haslum.
”En hel spelplan”
Hon säger att fartygen kan användas i hybridoperationer, exempelvis kan ett främmande fartyg ta sig in i svensk hamn under täckmantel av att söka nödhamn i samband med ett haveri. Enligt SVT:s uppgifter har svenska myndigheter under gångna året haft konkreta förberedelser för detta i samband med att minst en skuggtanker fått tekniska problem utanför Gotland.
– Det är en hel del som kan ske i form av en hybridoperation eller något liknande, så där finns en hel spelplan att spela på, säger Ewa Skoog Haslum.
Hon uppger att marinen även har dokumentation på att fartyg ur den ryska skuggflottan kan användas för signalspaning, alltså avlyssning av kommunikation.
– Vi hittar ju antenner och master som kanske inte normalt sett hör till ett fiskefartyg till exempel, så det är klart att vi upplever att i det som rör sig ute till sjöss, att det finns ibland andra målsättningar med deras verksamhet.
Utanför Gotland
SVT Nyheter har tidigare granskat hur det lettiska bolaget Fastbunkering servar den ryska skuggflottan med bränsle från bunkerfartyget Zircone utanför Gotland.
– Vi följer den hela tiden, säger marinchefen och fortsätter:
– Eftersom vi ser att den bedriver den typen av verksamhet behöver vi ha koll på den, och den ligger väldigt nära svenskt territorium.
Så sent som i dag diskuterades konkreta åtgärder på EU:s försvars- och utrikestoppmöte i Luxemburg, för att stoppa verksamheten.
– Det finns en mycket bred uppslutning kring att skuggflottan utgör ett problem, säger utrikesminister Tobias Billström (M).
Rysslands skuggflotta
Den ryska skuggflottan består av äldre, ofta miljöfarliga, fartyg som används för att föra ut Rysslands sanktionsdrabbade olja till omvärlden.
Fartygen som hör till skuggflottan är äldre, 15 år eller mer. Det gör att fartygen löper större risk att orsaka miljökatastrofer.
Fenomenet dök upp efter att EU och USA införde sanktioner mot att handla med rysk olja, efter landets anfallskrig mot Ukraina.
Ungefär hälften av Rysslands sjöburna oljetransporter går i dag ut via Östersjön, det rör sig om cirka 3 miljoner fart per dag.