Här är årets vinnare – och förlorare i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Nu har det avgjorts – här är Sveriges mäktigaste konton i sociala medier. I år utses dessutom Sveriges största Tiktok-makthavare för första gången.

Varje år sammanställer Medieakademin data över vilka svenska konton som lyckas bäst på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube. Nytt för årets Maktbarometer är att organisationen för första gången inkluderar plattformen Tiktok.

På Twitter puttas Hanif Bali ned från tronen och ersätts av Carl Bildt, som numera listas som den mäktigaste svensken på Twitter. I år har dessutom KD-ledaren Ebba Busch klättrat 20 placeringar och är nu tredje mäktigaste svensken på Twitter.

Jocke Lundell blir kvar som Sveriges mäktigaste svensk på Instagram och kontot ”Familjen Lundell” listas som Sveriges mäktigaste Youtube-konto, en plats de kniper från influencern Therese Lindgren. Sveriges mäktigaste konto på Facebook i år är Sverigedemokraterna, och förra årets största Facebook-makthavare Joakim Lamotte klättrar ner till plats 4.

Sveriges första Tiktok-makthavare blir Emil Henrohn.

På första plats bland alla sociala medier finns återigen influerarna Jocke och Jonna Lundell, följda av Sverigedemokraterna, humortrion JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman) och influeraren Therése Lindgren.

Men vilka åkte ut ur listan i år? Se klippet ovan.

SVERIGES MÄKTIGASTE SOCIALA MEDIER-KONTON

Mäktigast på Twitter

1. Carl Bildt

2. Hanif Bali

3. Ebba Busch

4. Ivar Arpi

5. Viktor Barth-Kron

Mäktigast på Instagram

1. Joakim Lundell

2. Lucas Simonsson

3. Situationer

4. Sveriges Roligaste Barn

5. Therése Lindgren

Mäktigast på Youtube

1. Familjen Lundell

2. IJustWantToBeCool2

3. Therése Lindgren

4. Sampev2

5. Uppdrag: Mat

Mäktigast på Facebook

1. Sverigedemokraterna

2. The typical jag

3. Jimmie Åkesson

4. Joakim Lamotte

5. Newsner

Mäktigast på Tiktok

1. Emil Hehnrohn

2. Kevin Bang

3. Vad är problemet?

4. Sam Pettersson

5. John Hedin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.