Under 2017 och 2018 har cirka 150 handlare av begagnade bilar valt att inte följa ARN:s beslut, vid minst ett tillfälle. 12 av dem har gjort det vid upprepade tillfällen. Foto: SVT

Här är bilhandlarna som struntar i att kompensera sina kunder

Uppdaterad
Publicerad

Plusredaktionen har sammanställt vilka handlare av begagnade bilar som vid upprepade tillfällen struntat i att kompensera sina kunder, trots att Allmänna reklamationsnämnden (ARN) beslutat att de bör göra det.

SVT:s konsumentredaktion Plus har under en längre tid granskat försäljning av begagnade bilar, som är ett stort och återkommande problem för många konsumenter.

Många har hört av sig till redaktionen med tips om olika bilhandlare över hela landet. Men vilka beter sig egentligen allra sämst mot sina kunder?

Plus granskar bilproblem

”Viktigt att företag följer besluten”

Ett sätt att svara på den frågan är att titta på vilka som vid upprepade tillfällen har valt att strunta i beslut från ARN, den myndighet som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och företag.

– Det är viktigt att företag följer nämndens rekommendationer, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

– När det gäller just bilköp så är man som konsument i underläge och väldigt mycket i händerna på vad som sägs vid köpet. Då är det särskilt viktigt att det finns någonstans att vända sig till med sina klagomål.

12 företag det senaste året

Plusredaktionen har sammanställt alla företag som mer än en gång det senaste året inte följt nämndens beslut och därmed försatt sina kunder i en situation där de behöver driva en domstolsprocess för att få rätt.

Det visar sig att 12 företag, som vid den här artikelns publicering fortfarande var aktiva, tar sig in på den listan. Finns de där du bor? Svaret hittar du nedan.

Uppdatering: Listan nedan är borttagen eftersom den här artikeln är över ett år gammal och listan inte längre är aktuell. Har du nyligen råkat ut för en oseriös bilhandlare? Kontakta Plus!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet