För fjärde året i rad presenterar bemanningsföretaget Academic work en undersökning om vilka arbetsplatser som lockar akademiker och nybakade studenter allra mest. I år är det Google som toppar listan, tätt följt av Ikea. Noterbart är att på tio i topp-listan återfinns sex svenska företag, som Spotify, Dice, Volvo och Ica.
– IT- och tech-bolagen intresserar akademiker i början av karriären, det är en trend vi inte såg för tio år sedan. Gemensamt för de företag som attraherar är att de är duktiga på att bygga sina arbetsgivarvarumärken, är innovativa och har ambassadörer bland sin personal som är duktiga på att kommunicera utåt vad företaget är bra på, säger Isabelle Ahlman på Academic Work.
Unga vill ha utvecklingsmöjligheter
Som exempel har Ikea klättrat på listan från en sjundeplats till en andraplats. Det tror Ahlman kan ha att göra med att sedan Ingvar Kamprad dog i början av året har företaget fått mycket uppmärksamhet och lyckats föra ut en positiv bild av vad som står bakom företaget. Samma för Ica som förra året firade 100 års-jubileum.
Enligt Ahlman rör det sig också om företag som är globala aktörer som utmanar marknaden och bidrar till utveckling.
– Vi vet att unga tycker det är viktigt med utvecklingsmöjligheter.
Viktigt med bra ledarskap
Daniel Lindblom, vice ordförande på Sveriges förenade studentkårer, håller med om att utvecklingspotentialen på företagen är viktig. Han menar att arbetsgivare som tar vara på studenternas breda kunskap likväl som deras spetskompetens är de mest attraktiva. En bra chef är viktigt.
– Den bästa arbetsgivaren besitter därför ett ledarskap som förstår och utvecklar studenternas breda kompetens.
Sveriges högst ansedda arbetsgivare enligt unga:
- Ikea
- Spotify
- Tesla
- Microsoft
- Apple
- Dice
- Volvo
- Ica
- Tetrapak
Om undersökningen:
Det är fjärde året i rad som Academic Work genomför undersökningen Young Professional Attraction Index, YPAI. I år har närmare 14 000 studenter och akademiker i början av karriären rangordnat arbetsgivare i Sverige utifrån tre kriterier; deras övergripande rykte, deras upplevda framgång på marknaden och om kandidaterna vill arbeta där eller inte.